2011.05.07. 18:23
Akit sikerre ítél az inkvizíció
Egy nézőtérnyi fiatal kezéből gyengéden kicsavarni a fészbúkot, és előidézni az áldott pisszenéstelenséget két és fél órára, művészet. Jó könyv, jó társulat, jó rendezés mellett nem ügy.
Kell valami mazochizmus ahhoz, de elég az időhiány is, hogy ifjúsági előadáson legyünk nézők. Próbálják ki egyszer, Jókai I. A fiatalság minden bájával együtt sem lesz tanulság nélküli. A La Mancha lovagjának matinéközönsége sem úgy és akkorát tapsolt (musical közben nemhogy bocsánatos, de dramaturgiailag szinte kötelező is a lelkesedés), ahogy és amekkorát egy bemutatóközönség szokott, de ettől a varázslat szemernyit sem változott.
A színpadon az előadás működött volna akkor is, ha senki se nézi. Keszég László rendezését ily módon dicsérném első-sorban. Színház hittel. Szépséggel és mocsokkal, a fájdalom és az öröm könnyeivel, szépirodalmi értékekkel és kiváló zeneiséggel. Ha valahol megtörik az előadás lendülete, az éppen a zenés tartalmak érkezése, hol soknak érzem az ismétlődést, hol fölöslegesnek az adott dalt, de a műfaji szabályosság és a szerzői jogok kötelme mellett ezek olyan adottságok, mint a világ megváltoztathatatlansága.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] A lovag és segítői
[/caption]
Ha tényleg meg lehetne váltani az emberiséget a bűneitől, talán semmi értelme nem lenne az egésznek. Don Quijotei állhatatossággal törekedni a hitre, a jóravalóságra, imára kulcsolni a kezet akár hitetlenül is, és a kudarcok kódoltsága, a rontások tornyosuló szélmalmai ellenére is menni előre a csatába, ez elég. Őrültségnek és katarzisnak is. Olyannyira elég, hogy egy jó színtársulat, mint amilyen a kaposvári, gyönyörűen „őrül együtt” a kecskeszakállú la manchaival, és magával ragadja a közönséget is fészbúkostul.
Purgatóriumra emlékeztető börtönben vagyunk valahol a föld és a földmag között. Árvai György rideg-színtelen díszletét Memlaur Imre kékes fényei teszik még nyomasztóbbá. Széles vaslépcső vezet a hit nevében elkövetett középkori 2.0-ás esztelenség, az inkvizíció magasságából a nyomorultak világába. Ide érkezik Servantes, a költő és színész. Egy módon tarthatja meg összes értékét, emberségét és kéziratát, ha eljátssza azt a börtön rögtönzött bíróságának. Jobb dolga nem lévén, az egzisztenciák alagsora játékteret enged a fennkölt színdarabnak. Ez a La Mancha legnagyobb húzása: az író-színész a színen bújik Alonso Quijana vidéki földbirtokos bőrébe, aki olvasmányainak romantikájától hajtva nemes lelkű lovagként születik újjá. A történet másik nagyszerűsége a Shakespeare-kortárs Servantes nagyszerűsége. Állítólag egy napon hunytak el, s kapaszkodjanak, létezik elmélet, miszerint a két író egy volt.
Stauróczky Balázs zenekara biztos támaszt ad a színész énekeseknek a Csikyben. Elsőként is a címszerepet éneklő Kőrösi Andrásnak, akinek a játékára és a képzett hangjára csak jó szavam lehet. Az akciókat, a vívásokat kellene még begyakoroltabbá tennie, amint az alaposan megmozgatott kar táncai is elviselnének még egy-két sodróbbá tevő finomítást Bodor Johanna élőképekkel is játszó koreográfiájában. Nyári Szilviában az odaadó maximalizmus tökéletes Dulcineára talál; a pokol bugyrait megjárt és a felemelkedésében is megbecstelenített lány újjászületése a lovag úrnőjeként a La Mancha-történet kulcsa.
[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Újra támadásban La Mancha lovagja
[/caption]
A Dulcinea-dalok a színésznő falzettjét is alaposan megpróbálják a hangfekvés nehéz váltásaival, amit a drámai játék fizikai teljesítménye sem könnyít meg. Némedi Árpád hűséges-jólelkű, a gazdája gondolatait is ismerő Sanco Panzája ugyancsak erénye a Keszég-rendezésnek, mely Szűcs Edit jelmeztervező számára is boldogság lehetett, ez a hulladékból kreált hacukákban is meglátszik. Kovács Zsolt karizmatikus börtönkormányzóját és Sarkadi Kiss János kétkedő hercegét, valamint Csonka Ibolyát és Czene Zsófiát emelném még ki a társulatból, mely nagyon együtt van a La Manchában.
A kaposvári Don Quijote sikerre van ítélve, ha ezt az inkvizíció még nem is tudja.