Carlos Tavares

2019.11.12. 21:21

Fokozza a globális felmelegedést a dízelautók tiltása

Azok a politikusok, akik a dízelkorszak végét hirdették, „súlyos tettet követtek el”.

A dízelmotorok magas károsanyag-kibocsátásáról felelőtlenül nyilatkozó politikusokat okolja a levegő minőségének romlásáért a francia PSA autógyár ügyvezető igazgatója. A hamarosan a világ negyedik legnagyobb autókonszernjének élére kerülő Carlos Tavares szerint, ha szénerőműből származó árammal töltik az elektromos autókat, az rosszabb, mint egy benzin- vagy dízelhajtású autó, de véleménye szerint más probléma is van az elektromos autókkal – írja a V4NA.

„Európai polgárként mindenkit arra szeretnék kérni, hogy ne csak az autója által kibocsátott kipufogógázról beszéljen, hanem 360 fokos képet lásson a környezeti problémákról” – jelentette ki Carlos Tavares a német Focus Online-nak adott interjúban.

A francia PSA (Peugeot-Citroën) autókonszern vezetője egy sor, az autóipar jövője szempontjából alapvető kérdést is megfogalmazott, például mennyibe kerül az e-autók akkumulátorához szükséges alapanyagok bányászata, a lítium újrahasznosítása, vagy az akkuk feltöltése? A benzin és a gázolaj után milyen energiahordozó adójából finanszírozzák majd működésüket a kormányok, továbbá mi lesz a 13,8 millió munkahellyel, ha az EU autóipara netán összeomlana? „Európában jelenleg senki sem számol ezekkel” – mutatott rá a menedzser.

Tavares szerint azok a politikusok, akik a dízelkorszak végét hirdették, „súlyos tettet követtek el”, ezért kérdőre kellene vonni őket.

„Miután bejelentették a 'dízelmotor halálát', Európában nőtt a szén-dioxid-kibocsátás. Ezeknek az embereknek együtt kell felelniük a globális felmelegedés romlásáért. Az igazság az, hogy egy dízelmotor 15-20 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint a benzinmotorok. Ezek a 'dízelkárogók' több fogyasztót és vállalkozást ösztönöztek benzines járművek vásárlására, s ilyen értelemben fokozták a globális felmelegedést.”

A PSA és az olasz-amerikai Fiat Chrysler (FCA) október végén bejelentett fúziója után hamarosan a világ negyedik legnagyobb autókonszernjének élére álló Tavares hozzáfűzte: „Ha azt állítják, tudatlanságból mondták, amit mondtak, akkor elképzelhető, hogy nem alkalmasak jogalkotásra a szó eredeti értelmében. Elég lett volna néhány kérdést feltenni a kutatóknak és a mérnököknek.”

Arra a kérdésre, hogy a PSA-t miért érintette rosszul a dízelellenes kampány, Tavares kifejtette: „Most nagyobb károsanyag-kibocsátás mellett kell megélnünk a [teljes] elektromobilitásig hátra lévő éveket, annak ellenére, hogy minden technológiai fejlesztést elvégeztünk, amelyeket azonban az ilyen felelőtlen kijelentések észrevétlenül elárultak.”

A portugál szakembernek az elektromobilitás terjedésével kapcsolatban is határozott elképzelései vannak, melyek megvalósításában szintén számít az európai politikusokra. „Meg kell vizsgálni az akkumulátorok gyártási lábnyomát és az újrahasznosításukat. Az elektromos autók esetében a hozzáadott érték 40 százaléka Ázsiában, elsősorban Kínában keletkezik, ahol az akkumulátorokat gyártják. Az európai politikusok szerint ez így rendben van? Mi lesz a benzin és a gázolaj eladásából származó adóbevételek kiesésével Európában? Ugyanakkora adót vetnek majd ki az e-autók töltésére használt villamos energiára is?” – tette fel kérdéseit a British Airways légitársaság üzleti magazinjában. „Elektromos autók esetén honnan származik az áram? Ha szénerőműből származó árammal töltjük az elektromos autónkat, az rosszabb, mint egy benzin- vagy dízelhajtású autó” – jelentette ki.

„Ha nem stratégiai kérdésként állunk a fenntartható mobilitáshoz, amatőröknek tűnünk. Ha nem változtatunk, társadalmi szempontból magas árat fizetünk: nem oldjuk meg a környezeti problémákat, Európa pedig magasan képzett munkahelyeket fog elveszíteni” – szögezte le Tavares a BA Business magazinban.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!