2024.07.05. 15:00
Nem tesznek jót az e-mobilitás ügyének a kínai elektromos autókra kirótt uniós büntetővámok
Nem jó a vásárlóknak, az európai autógyártóknak és a fejlesztéseket sem szolgálja, hogy az Európai Bizottság ideiglenes büntetővámokat vezet be a Kínából behozott elektromos autókra – kommentálta a döntést pénteki Facebook-bejegyzésében Joó István, a HIPA Nemzeti Befektetési ügynökség vezérigazgatója, kormánybiztos.
Elektromos autókat gyártó üzem Kínában
Forrás: CFOTO / NURPHOTO / AFP
Joó István a közösségi oldalán rámutatott, hogy ez a döntés az európai vásárlóknak biztosan nem jó, hiszen az intézkedés az ár és a minőség tekintetében is gátolja a versenyt. Továbbá biztosan nem jó az európai autóiparnak, főleg azoknak a német vállalatoknak nem, amelyek Kínában is gyártanak autókat.
Közölte, hogy biztosan nem jó az európai autóipari kutatás-fejlesztésnek, hiszen a protekcionizmus ezeket a folyamatokat nem segíti, hanem hátráltatja, azaz „a fejlesztésben a lemaradásunk tovább fog nőni”. Ezenfelül biztosan nem jó az Európa–Kína közötti gazdasági kapcsolatoknak sem, hiszen a kereskedelmi háború erősíti a blokkosodás folyamatát.
A HIPA vezérigazgatója kiemelte, a bizottság megint a saját maga feje után ment, hiszen az európai autóipar „érdekében” bevezetett intézkedést éppen a legnagyobb autóipari szereplők nem támogatják.
Reméljük, hogy az intézkedés valóban átmeneti lesz. Protekcionizmus helyett az európai autóipar kutatás-fejlesztésének támogatására, és az ezzel kapcsolatos szabályok enyhítésére kellene törekedni
– fogalmazott posztjában Joó István.
Orbán Viktor: tudunk jó eszköz lenni a békét akaró emberek kezében – HALLGASSA MEG!
Az Európai Bizottság július 5-től, azaz a pénteki naptól 37,6 százalékig terjedő ideiglenes kiegyenlítő vámot vetett ki a Kínából származó, kizárólag akkumulátorról üzemelő elektromos járművek (BEV) behozatalára legfeljebb négy hónapig. Ezen időtartamon belül az uniós tagállamok szavazásával döntést kell hozni a végleges vámokról. A határozat elfogadása esetén a vámok ötéves időtartamra válnak véglegessé.
A döntést már bírálta egyebek mellett a VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) német autóipari szövetség, Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója és közleményében a Volkswagen szóvivője is a Kínai Kereskedelmi Kamara az EU-ban (CCCEU) határozott ellenzésén felül.
Az Európai Bizottság intézkedését péntek reggeli rádióinterjújában a miniszterelnök is bírálta, rámutatva: ha a kínaiak hasonló választ adnak az Európai Uniónak, az a kereskedelmi háború irányába mutat, és ha ez kitör, a Magyarországon termelt árukat nem tudjuk eladni majd.