Hableány

2021.06.01. 14:36

Svájci bíróságon perlik be a Hableány sétahajót elsüllyesztő Viking üzemeltetőjét

Miután a Hableány-katasztrófát okozó Viking Sigyn szállodahajó üzemeltetője tárgyalni sem hajlandó a kártérítésről, a magyar hajó szintén odaveszett kapitánya családja nevében kártérítési pert indítanak a svájci bíróságon a Viking AG ellen.

Budapest, 2019. június 11. A balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsa, miután a Clark Ádám úszódaru félig kiemelte a Dunából a Margit hídnál 2019. június 11-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. MTI/Máthé Zoltán

Forrás: MTI / Máthé Zoltán

Hamar elrepült egy újabb év, ám a dunai hajózás történetének legnagyobb hajókatasztrófája nem ért nyugvópontra. Gulyás Krisztián, a Hableány sétahajó szintén odaveszett magyar hajóskapitány jogi képviselője, a büntetőperben sértetti képviselő a bázeli bírósághoz fordul – írja a Magyar Nemzet.

Svájci bíróságon perlik be a Viking AG-t, mivel nemhogy kártérítést fizetni nem hajlandók, de még csak tárgyalni sem akarnak róla. A hírTV Riasztás című bűnügyi magazinjának kedd este sorra kerülő adásában beszélt erről is az ügyvéd.

2019. május 29-én, 21 óra 9 perckor a 2500 tonnás Viking Sigyn előzés közben maga alá gyűrte és pillanatok alatt elsüllyesztette a mindössze 50 tonnás Hableány sétahajót. A kisebbik hajón utazók közül 24 dél-koreai felnőtt és egy gyermek, valamint a hajó kapitánya és matróza meghalt. Egy dél-koreai nő a mai napig nem került elő.

Már 2019. július 23-án elkészült az úgynevezett összevont szakértői vélemény, amely egyértelműen megállapítja, hogy a Viking Sigyn hajóvezetője (Jurij Csaplinszkij ukrán hajóskapitány) nem mérte fel, hogy a rendelkezésére álló tér- és távköz nem elegendő arra, hogy az előtte haladó hajót megelőzze a Margit hídig. A szakvélemény egyértelműen megállapítja, hogy az előzés az előzött hajó irányának és sebességének a változtatása nélkül nem volt végrehajtható, a manőverhez pedig az előzendő hajó beleegyezését kellett volna kérni. A szakértők azt is egyértelműen leírták, hogy a két hajó között semmilyen kommunikáció nem volt, ugyanakkor a Viking Sigyn radarberendezése jól értékelhető képet mutatott az ukrán kapitány számára.

A baleset miatt megvádolt Jurij Csaplinszkij hajóskapitány nem vállal felelősséget a történtekért, és tagadja, hogy hibát követett volna el.

„A kártérítési perben a Viking, illetve a Viking biztosítója nem érezte szükségét még annak pillanatnyilag, hogy akár csak bármilyen kárelőleget folyósítson a károsultaknak. Ami azt gondolom, mindenképpen szomorú” – Borbély Zoltán ügyvéd ezt egy évvel ezelőtt mondta a Riasztásnak, szavai ma is aktuálisak.

Egy évvel ezelőtt elakadtak a kártérítési tárgyalások, nézzük, azóta változott-e valami!

„Én az ügyben az elhunyt hajóskapitány családját képviselem, és az egész ügyben betöltött pozíciómat is ebből a szemszögből kell értékelni és vizsgálni. Mindemellett képviselem a családot az elhunyt hozzátartozójuk miatti kártérítési ügyben, Bázelben. Ez a két ügy ugyanannyira összefügg egymással, mint amennyire külön is választható. Ha a büntetőügyet nézem, akkor az az elején nagyon gyorsan lezajlott. Volt egy nagyon rapid módon lefolytatott, szerintem nagyon jó nyomozás. Az ügy vonatkozásában az összes lényeges momentumot feltárták, és ezt kellőképpen alátámasztották. Utána sajnos jött a bírósági szakasz, ami már nem volt ennyire gyors. A védelemnek alapvetően a védelemnek az az egyetlenegy taktikája, hogy ott húzza az időt, ahol csak tudja” – mondta Gulyás Krisztián ügyvéd.

„A Panoráma Deck képviseletében járok el a két évvel ezelőtt bekövetkezett szerencsétlenség ügyében. Az ügyben a Panoráma Deck a sértetti oldalon van, hiszen elvesztette a hajóját, elvesztette az utasait, és elvesztette a kétfős személyzetét is ebben a szerencsétlenségben. Ha jogilag nézzük, akkor határozott álláspontunk az, hogy a Panoráma Deck nem felelős ennek a balesetnek a bekövetkeztéért. Mi úgy gondoljuk, és ez is a határozott álláspontunk, hogy száz százalékban a Viking Sigyn kapitánya vétkezett ebben az ügyben. Mind büntetőjogilag az ő felelőssége, fog megállapítódni, mind a polgári peres eljárásban azt fogja megállapítani a bíróság, hogy száz százalékban a Viking AG üzemeltetője és biztosítója felel az okozott károkért. Amiért mi felelünk, az a két dolgozó, akik ebben a kapitányi és gépész matróz, akik ebben a balesetben elvesztették az életüket. Természetesen a hozzátartozóik felé mi szintén felelősséggel tartozunk, és itt, mint munkáltató, szintén objektív felelősséggel, vétkességre való tekintet nélkül felel a cég” – fejtette ki Sógor Zsolt, ügyvéd, aki magyar bíróságra vitte a kártérítés ügyét.

A Panoráma Deck gyorssegélyt fizetett a hozzátartozóknak, nyilván ők is arra várnak, hogy a bíróság kimondja a Viking kapitányának felelősségét. Ez a cég szempontjából szó szerint létfontosságú, hiszen a koreaiak 4,5 milliárd forintot követelnek a balesetben érintett két hajótársaságtól. Sógor Zsolt szerint a szakértői vélemény egyértelműen fogalmaz.

Mint azt Sógor Zsolt mondta, a Viking Sigynt, amivel a balesetet okozták, 2019 márciusában adták át, és a legkorszerűbb navigációs és biztonsági eszközök voltak rajta. Még arra sem lehet hivatkozni, hogy korlátozott látási viszonyok lettek volna, mert több mint három kilométer volt a látótávolság. De ezen a hajón infrakamera is van elöl, ami teljes sötétségben, nagyon rossz látási viszonyok között is működik. A vád szerint a katasztrófát az okozta, hogy a Viking Sigyn ukrán kapitánya, a hajót kormányzó Jurij Csaplinszkij a tragédia előtti öt percben nem figyelt, így nem vette észre az előtte jobb kézre azonos irányban, ám lassabban haladó magyar hajót, amit a híd alatt utolért, elütött és hullámsírba küldött.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!