2023.01.15. 19:16
Lázár János: a közlekedésre jutó források nagyobb részét szeretnénk vidékre költeni
Vasútipálya-korszerűsítési program, illetve vonat- és buszcsere is szerepel a közlekedési miniszter tervei között – derül ki Lázár János Vaol.hu-nak adott interjújából.
Lázár János építési és közlekedési miniszter
Forrás: Vas Népe
Fotó: Szendi Péter
A Vas vármegyei hírportálnak adott interjújában Lázár János elmondta: számára a vidékfejlesztés a legfontosabb célkitűzés, a közlekedésre jutó hazai és európai uniós források nagyobb részét szeretnék vidékre költeni.
A miniszter ugyanakkor kijelentette:
Azt látni kell, hogy a Covid és a háború kivéreztette az európai gazdaságot, a magyar gazdaságnak is vannak kihívásai, a magyar költségvetésnek is észnél kell lennie, hiszen amikor háború van, nem az útépítés a legfontosabb feladat, hanem a létbiztonságot kell garantálni minden embernek. Egyrészt fizikailag meg kell védeni az embereket, nehogy Magyarország háborúba sodródjon, másrészt az egzisztenciális létbiztonság, így a rezsicsökkentés megtartása a feladat, vagyis hogy megfizethető maradjon az áram és gáz ára. Ez jelen pillanatban fölemészti az erőforrásainkat: a rezsicsökkentett ár a magyar költségvetésnek gigantikus ezermilliárdokba kerül, másrészt pedig nyilvánvalóan a háború miatt erősíteni kell a hadsereget. Ezért jut átmenetileg kevesebb pénz az elkerülő útra vagy az autópályákra. Ezért kellett felfüggeszteni ezeket a beruházásokat.
A közlekedésért is felelős miniszterként Lázár János a Vaol.hu kérdésére elmondta, korkedvezményes nyugdíjat nem ígérhet senkinek, se pedagógusoknak, se rendőröknek, se katonáknak, se mávosoknak, se volánosoknak. Kijelentette ugyanakkor, hogy a MÁV–Volán-csoport munkatársait sokkal jobban meg kell becsülni, ezt a januári bértárgyalások során is képviselni fogja – tette hozzá.
Mint mondta, „nagyon fontosnak tartom, hogy Magyarországon a tömegközlekedést mindenki számára, aki azt használni akarja, garantálni tudjuk. Négymillió ember – minden második – szinte napi rendszerességgel tömegközlekedési eszközzel jár.”
Ez a tárcavezető szerint egy óriási kihívás. Hozzátette:
Be kell lássuk, hogy az infrastruktúra és az eszközök hagynak maguk után kívánnivalót. Rosszak a vasútvonalaink, sokszor az autóbuszok, a vasúti közlekedési eszközök. A programom az, hogy ezt próbálom olcsóvá tenni, s vannak más javaslataim is a kormány asztalán. Fontos célkitűzésem, hogy az az 57 ezer ember, aki naponta ezt a rossz infrastruktúrát működteti és ellátja az utazóközönséget, anyagilag és társadalmilag legyen megbecsülve. Korkedvezményes nyugdíjat nem, de tisztességes anyagi megbecsülést ígérek
– mondta Lázár János.
Kérdésre a miniszter elárulta,
várhatóak újabb járműcserék a MÁV-nál és a Volánnál is, valamint pályakorszerűsítés is.
Mint mondta, a Magyarországon található 8500 kilométernyi vasútvonalból 4500 kilométer sebességkorlátozott, ami azt jelenti, hogy a magyar vasúthálózat 50 százalékán késnek a vonatok. Hozzátette:
Egy nap 200 órányi késés jön össze, ez nyilvánvalóan nem tartható, ettől a vasút nem lesz versenyképes. Javítani kell a pályát és folyamatosan korszerűsíteni kell a járműveket. Az a tanulság, hogy ahol jobb a pálya, pontosabb és komfortosabb a jármű, az emberek igénybe veszik a szolgáltatást. A Volánnál is járműbeszerzésekre készülünk, szeretnénk a hagyományos üzemanyaggal működő járműveket olyan energiaforrású buszokra kicserélni, amik környezetbarát és könnyebb fenntartást biztosítanak mindenki számára
– jelentette ki a tárcavezető.
Hozzátette ugyanakkor, hogy ezzel együtt szeretne „autósbarát politikát Magyarországon, az autósok üldözésének véget vetni”, hiszen sok ember rákényszerül, hogy autóval közlekedjen.
Szeretném, ha a MÁV és a Volán szolgáltatásai is jobbak lennének. A jobb alatt azt értem, ha nem tudjuk rövid távon a minőséget javítani, akkor olcsóbb legyen
– tette világossá Lázár János.