2020.09.07. 09:34
Igazi színházi élmény a színpadon, Meggyeskerttel nyit a Csiky
Lehet-e ott folytatni az életünket ahol abbahagytuk? Kell-e ragaszkodni a múltunkhoz a gyökereinkhez? Mikor adhatjuk át magunkat a mindent elsöprő új világnak? Csehov utolsó műve a Meggyeskert, hasonló kérdéseket feszeget.
A színművet 1903-ban írta és eredetileg komédiának szánta. A darab ugyanakkor egy látomás, egy drámai jövőkép előszobája lett.
A Párizsból hazatérő Ranyevszkaja, rosszul házasodott, szeretője is kisemmizte, így érkezik haza, ahol szinte minden a régi, kivéve azt, hogy a birtok is eladósodott. A gazdaság csakis a Meggyeskert eladásával menthető meg, erről persze hallani sem akarnak. A Meggyeskert márciusra tervezett bemutatóját a korona vírus járvány törte ketté, a rendező azt mondja: több hasonlóságot is felfedezett az előadás és a mostani valóság között.
– Ez egy olyan próbafolyamat volt, amely bevésődött az emlékezetembe. Amikor a bemutató előtt néhány nappal jött a karantén, egyfajta apokaliptikus élményünk volt. Nézők nélkül próbáltunk és játszottunk, ami hasonlít arra, ahogy kivágják és megsemmisítik a Meggyeskertet. Volt egyfajta univerzális katasztrófa érzetünk és nem tudtuk mi lesz az előadással. Annál nagyobb öröm volt most visszatérni Kaposvárra és befejezni a darabot és megmutatni a közönségnek is – mondja Ilja Bocsarnikovsz.
Az orosz rendező hozzátette: ez a téma, az elmúló világ, az eltűnő embertípus témája Csehovnál nagyon fontos, ahogy az is, hogy annak a helyébe kik és milyen világ érkezik. Ilyen értelemben Csehov egy sajátosan prófétikus szerző volt. Előre látta a 19-20. század elején, hogy mi várható Oroszországban. Eltűnik egy régi világ és jön egy teljesen új, más világ, más embertípussal. És ez egy örök téma, mert a későbbiekben és most is kicsit az az előérzetünk, hogy megint egy új világ közeledik. Egy újfajta embertípussal.
Mégis érdemes elkerülni a sztereotípiákat és megérteni mindenkinek a szempontjait és az igazságát. A rendező is ezt akarja. Az előadásban borotvaélen táncol a régi és az új, méghozzá úgy, hogy közben a néző csak ámul, nem tudja, hol a határ a valóság és a látomás között. A látvány ugyanis lenyűgöző, a fehérbe öltöztetett díszletben gyönyörű jelenetekben még inkább érződik a feszültség és az ellentétek harca.
A nagyszínpadon a Meggyeskerten egy igazi csikys színházi élményt kap a közönség. Méltó nyitánya a Díszévad 2.0-nak. A főbb szerepekben a Jászai-díjas Mészáros Sára, az Arlecchino –díjas Szalma Tamás, Szabó Nikolett, Krajcsi Nikolett, Olt Tamás látható.