2023.03.19. 22:40
Új ügyintézési felület a szőlő-borágazatban
Sokkal kevesebb időt kell majd ügyintézésre fordítani az ePincekönyv rendszer bevezetését követően, amely az egyszerűsödő folyamatok révén éves szinten jelentős megtakarítást eredményez majd a borászatoknak.
A szőlő-borágazat elektronikus ügyintézési és ellenőrzési rendszerének kialakításával az Agrárminisztérium célja nemcsak a papíralapú eljárások digitalizációja, hanem a korábbi eljárási logika egyszerűsítése is. Az uniós forrásból megvalósult ePincekönyv rendszer az ágazati adminisztráció területén jelentős segítséget jelent majd a termelőknek, így csökkenthető a személyes jelenlétet igénylő ügyintézések száma és időigénye.
Egyablakos rendszer, elektronikus ügyintézés
Összesen tizenkét hatósági eljárásnál biztosítja az ePincekönyv rendszer az informatikai támogatást, ezáltal a gazdák a rendszeren keresztül, elektronikusan intézhetik közvetlenül vagy a digitális ügyfélszolgálatot ellátó hegybírók segítségével az ügyeiket. Az egyablakos rendszernek köszönhetően, illetve a hatósági eljárások számának csökkenésével az adminisztráció a korábbinál jobban igazodik a borkészítés gyakorlatához, így például a maximális leterheltséget jelentő szüreti időszak során is könnyebben tarthatóak lesznek az ügyintézési határidők – mondta Gál Péter, az Agrárminisztérium főosztályvezetője. A jelenleg is komplex feladatkörrel rendelkező hegybírók szerepköre bővül, az elektronikus eljárások során ügyfélszolgálati szerepük kiemelkedő fontoságú lesz.
Az ePincekönyv felhasználóbarát ügyintézési és iratkezelési funkciókkal áll majd a gazdák rendelkezésére és bárhonnan, bármilyen interneteléréssel rendelkező számítógépről elérhető lesz. Egyúttal felhasználóbarát módon támogatja az űrlapkitöltést, azokat a már ismert adatokkal automatikusan előtölti. A felhasználók a kormányzati azonosítási és hitelesítési szolgáltatások, az Ügyfélkapu segítségével az interneten keresztül megbízhatóan azonosíthatóak lesznek. A rendszer további fontos jellemzője, hogy képes lesz kommunikálni a borászatoknál már meglévő informatikai rendszerekkel.
Az elektronikus rendszer fejlesztése a Kormányzati Informatikai és Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) irányításával valósult meg. A rendszer egyszerű és gyors adatszolgáltatási lehetőséget biztosít a hatósági szervek számára. Kapcsolatban van a különböző ágazati szakrendszerekkel, a HNT Hegyközségi Információs Rendszerével, illetve a NÉBIH rendszereivel, így egyetlen integrált felületen válik elérhetővé az online ügyintézés – mondta el Dr. Spaller Endre, a KIFÜ elnöke.
Rugalmasabb határidők
A borászati adminisztráció egyik legfájóbb pontja a regisztervezetés. A korábbi alapértelmezett határidő - amely szerint a műveletet követő első hét munkanapján kellett adatot szolgáltatni - az új szabályok szerint a legtöbb esetben egy héttel kitolódik. A szüreti időszakban főszabályként november 30-ig toltuk el a leszüretelt szőlő mennyiségéről és cukortartalmáról a kötelező adatszolgáltatást. Korábban ez egy nyolc napos határidő volt – hangsúlyozta Gál Péter.
Változások a hatósági eljárásokban
A forgalomba hozatali engedély megszűnik, de megmaradnak azok a garanciális elemek, amelyek az engedély mögött voltak. Jelenleg a bor forgalomba hozatalához főszabályként négy feltétel teljesítése szükséges, ezek a következők: a hegybíró által kiállított származási bizonyítvány, a bor analitikai megfelelősségét igazoló laboratóriumi mérési jegyzőkönyv, a megfelelősséget igazoló érzékszervi bírálati jegyzőkönyv és a NÉBIH által kiadott forgalomba hozatali azonosító. Az újdonság az, hogy a korábbiaktól eltérően nemcsak az érzékszervi bírálatot, hanem a laborvizsgálatot is lehetőség lesz a NÉBIH-en kívül, akár helyi borbíráló bizottságokkal elvégeztetni. Ezzel a változtatással többek közt az eljárás időtartama is lerövidíthető.
A forgalomba hozatali eljárás indítása mellett, számos más eljárás esetében is lehetőség nyílik az elektronikus ügyintézésre, így többek között a szakmai-jövedéki nyilvántartások elektronikus vezetése, a szőlőültetvény telepítési engedélyek és az ültetvényekkel kapcsolatos bejelentések kezelése, a származási bizonyítványok kérelmezése is megtörténhet elektronikus formában.
Próbaüzemben elindul az ePincekönyv
Az ePincekönyv rendszer kipróbálására az év harmadik negyedévére tervezett próbaüzem során nyílik majd alkalom. A rendszer használata csak több hónappal a bevezetést követően lesz majd kötelező, de a legkisebb termelők számára még akkor sem. Gál Péter arra is felhívta a figyelmet, hogy a zökkenőmentes induláshoz nemcsak az ePincekönyv rendszernek, hanem a társrendszereknek is jól kell működniük.
Az új rendszert a gazdáknak nem a régi szabályozás logikája alapján kell majd használniuk. Az új logika megismeréséhez szakmai támogatást nyújt a szőlő- és bortermelőknek az Agrárminisztérium és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa.
A projekt megvalósításában az Agrárminisztérium, a NISZ Nemzeti Informatikai Szakszolgálat Zrt., valamint a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség vett részt, továbbá kiemelt partnerként működött közre a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa és a Nemzeti Élelmiszerláncbiztonsági Hivatal.
További információ a https://boraszat.kormany.hu/bortorveny oldalon érhető el.