Vélem-én

2015.08.25. 07:44

Omlásveszély

Az elmúlt hét esztendő a toldozásról-foltozásról szólt: egészségügyi festés itt, ereszjavítás ott, néhány omlásveszély tábla.

Vas András

Ha pályázatot nyerünk, akár az évad végén elkezdődhet a felújítás, de remélem, legkésőbb 2010-ben föl lehet újítani a színházat, 2011-es centenáriumi nyitóelőadással – mondta 2008-as direktori székfoglalójában a kaposvári teátrum azóta elhunyt igazgatója, Schwajda György. Két évvel később előbb Heintz Tamás, a város akkori parlamenti képviselője próbálta felhívni a figyelmet a rekonstrukcióra egy színház alakú tortával, majd néhány hónappal később maga a frissen miniszterelnöki székbe telepedő Orbán Viktor ígérte meg állítólag: lesz pénz a Csiky felújítására.



Az elmúlt hét esztendő mégis a toldozásról-foltozásról szólt: egészségügyi festés itt, ereszjavítás ott, néhány omlásveszély tábla – nagyjából ennyi jutott az érdemi beavatkozáson utoljára több mint negyedszázada átesett épületnek. Melynek 21. századi nívóra hozatala valóban komoly summa, ahogyan ezt a jelenlegi igazgató, Rátóti Zoltán is megemlítette, ám a legdurvább, vagyis hipermodern színpaddal és föld alá süllyesztett fogadóépülettel kalkuláló terv is kihozható hétmilliárd forintból. Vagyis időarányosan nézve: évi egymilliárdból. Kaposvárnak azonban valahogy nem jut.

Pedig pénz akadna, hiszen 2015-16-ban csak stadionfejlesztésre több mint 26 milliárd forintot különítettek el a büdzsében, még az alig 16 ezres, a honi futballban eddig mérsékelt (khm...) eredménylajstrommal bíró Kisvárda is kap egymilliárdot, ahogyan egy sereg másodosztályú klub is új stadionnal számolhat a jövőben. Kaposvár, noha eredendően 1,06 milliárd jutott volna, már nem: a Rákóczi a negyedik vonalba süllyedésével maga alá temette a Cukorgyári Gödör megújulását is. De nemcsak a focipénz marad távol a somogyi megyeszékhelytől, a közlekedési fejlesztések is messze kerülik a várost: a 67-es főút gyorsforgalmivá építése, s ezzel Kaposvár rákötése a sztrádára is évtizedes ígéret, s olyan projektek előzik be, mint a nemrégiben még szóbeszéd formájában is alig létező Zalaegerszeg–M7-es négysávos gyorsforgalmi.

Szóval nemcsak a Csikynél érezhető, hogy a központi pénzeszsák körül eddig súlytalanok voltak az illetékesek, s így fordulhat elő, hogy a tervezett centenáriumi nyitóelőadás után négy évvel annak kell örülni, hogy némi díszkő kerül az épület elé, s ezzel talán raktárba kerülhetnek a lépcsők állapotát mindeddig jól ábrázoló Balesetveszély-táblák. Az Omlásveszélyt viszont lassan újra kell festeni.
Talán annyit sikerül összelobbizni...

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!