2017.03.03. 07:00
Teher alatt
Két egybevágó véleményt még nem hallottam – mindenkinek lenne egy ötlete arra, hogy milyen irányba terelné az oktatást.
Nemrégiben a PISA eredmény arra is rámutatott, hogy égetően nagy szükség van a szövegértési mutatóink, s a magyar nyelvi készségeink erősítésére. Míg a középiskolás felvételi vizsgák kapcsán valaki a felmérésre rendelkezésre álló időt tartotta kevésnek, addig van, aki egészen másként szervezné át a tudás mérését. Más jellegű feladatokat adnának, vagy sokkal inkább képességeket mérnének. S noha csipetnyivel elkerülték az országos átlagot, a matematikát és a magyart számon kérő központi felvételi eredmények a kilencedik osztályba lépők esetében pedig ezúttal sem törtek a csúcsra a megyét tekintve.
Jóllehet mindennek számos oka van. Vitathatatlan, hogy a tanárok mellett leterheltek a diákok is, mely ront a teljesítésen. Ennek fényében viszont üdvös a törekvés, hogy a készülő Nemzeti Alaptantervben a tehermentesítést is szem előtt tartják.
Ám sokak szerint a gyerekek motivációja sem túl acélos manapság, mely éppen úgy sarokköve az oktatás eredményességének. Nem egy pedagógustól és a gyakorlatot oktató mesterembertől hallottam már, hogy sokszor érdektelenek leendő szakmájuk iránt a fiatalok, s nincs olyan munkaerő, akire ott lehet hagyni a műhely vezetését...
Elgondolkodtató: a nagyobb „szabadság” vajon előnyére válik a diákság szorgalmának és hozzáállásának...?!