e-biztonság

2017.11.16. 19:11

Mihez van joga, ha online vásárol?

A következő hetekben rohamosan megnő az internetes vásárlások száma, a hatóságok ezért kiemelt figyelmet fordítanak arra, hogy biztonságosabban vásárolhassunk.

Mivel a nemsokára ugrásszerűen megnő az internetes vásárlások száma, érdemes figyelembe venni a fogyasztóvédelmi hatóság, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) internet laboratóriuma és az Európai Fogyasztói Központ tapasztalatait, próbavásárlásainak tanulságait.

Nem mindegy, honnan való a termék

Az e-kereskedelemben a fogyasztónak nincs lehetősége a vásárlás előtt a terméket ténylegesen megnézni és konzultálni az eladóval. A webáruházaknak ezért részletes tájékoztatást kell adniuk elérhetőségeikről és cégadataikról, a vásárlókat pedig elállási jog illeti meg. (Az elállási jog az internetes kereskedelemben tulajdonképpen olyan, mintha a boltban, miután megnéztük, egyszerűen visszatennénk a terméket a polcra).

Az ellenőrzések tapasztalata alapján azonban a honlapokról gyakran hiányoznak az elérhetőségi adatok és egyéb előírt információk, pedig közzétételük azért is fontos, mert azok alapján láthatja a vásárló, hogy melyik országból, milyen típusú vállalkozástól rendel.

A magyar nyelvű honlap, a „.hu” végződés, valamint a magyar nyelvű reklámok nem garantálják, hogy a rendelés hazai webáruházból történik.

Az NFM által létrehozott, súlyos jogsértést elkövető webáruházakat összegyűjtő adatbázisból megtudhatja, melyik bolttal érdemes vigyáznia. Ezt itt érheti el.

Ehhez van joga a vásárlónak

A termék árát, a szolgáltatás díját egyértelműen, adóval és egyéb költségekkel (például a szállítási díjjal) együtt kell feltüntetni. A webáruházak többféle szállítási lehetőséget és fizetési módot biztosítanak a vásárló részére, utóbbiak közül a legbiztonságosabb az utánvét. Előre fizetés esetén bankkártya-használatkor visszaterhelésre (chargeback) van lehetőség, ha a kifizetett termék nem érkezik meg.

Az online vásárlásnál akkor jön létre a szerződés, ha a webáruház visszaigazolást küld a vásárlónak a rendelésről és a termék részletes adatairól, beleértve az árat is.

A szállítási határidőt az értékesítő cég határozza meg raktárkészlete és a logisztikai partnerrel kötött szerződés alapján. Ha a termék jelentős késéssel érkezik, a fogyasztóvédelmi hatóság eljárást indíthat megtévesztő gyakorlat miatt.

Futár általi kézbesítés esetén átvételkor csak akkor bontható fel a csomag a termék állapotának megvizsgálása érdekében, ha a webáruház és a futárcég erről előzetesen megállapodást kötött, ilyen esetben a vásárló aláírásával a termék sértetlenségét igazolja. Egyéb esetekben a futár kizárólag a csomag sértetlen kézbesítéséért felel.

Amennyiben a termék nem felel meg Önnek, vagy meggondolta magát, indokolás nélküli, a termék átvételétől számított 14 napon belül elállási jog illeti meg.

Gyakori probléma, hogy az interneten rendelt, de az üzletben személyesen átvett termékekre nem biztosít a kereskedő elállást, holott erre a vásárlónak ebben az esetben is lehetősége van.

Bár több webáruház csak akkor venné vissza a terméket, ha a vásárló eredeti csomagolásban küldi vissza, de az elállási jog nem köthető többletfeltételekhez.

- hangsúlyozta az NFM.

Van, amitől nem lehet elállni

Az NFM közleménye szerint az ellenőrzött webáruházak 41 százaléka nem tájékoztatja a fogyasztókat arról, hogy elállásra a termék megrendelése és a kiszállítás közötti időtartamban is lehetőség van. Ha a fogyasztó eláll a szerződéstől, vissza kell juttatnia a terméket a kereskedőhöz, a vállalkozás pedig haladéktalanul, de legkésőbb 14 napon belül köteles visszatéríteni a fizetéssel azonos módon a vételárként megfizetett teljes összeget, ideértve a szállítási díjat is.

Az elállási jog nem korlátlan, a kereskedőnek egyes termékkörökre nem kell elállási jogot biztosítania, például a gyorsan romló élelmiszerekre, a kibontott csomagolású CD-re, DVD-re, szoftverre, letöltött programokra, vagy a fogyasztó egyedi utasításai alapján gyártott termékekre.

Hova fordulhat, ha gond van?

  • Online vásárlás esetén tudatos döntések meghozatalával, pár plusz kattintással sok későbbi problémát meg lehet előzni – hangsúlyozta a tárca.
  • Amennyiben a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a webáruházzal nem sikerül rendezni, a vásárló a 197 járási hivatal egyikéhez és a békéltető testületekhez fordulhat.
  • A fogyasztók igénybe vehetik az online vitarendezési eljárást is 2016-tól a http://ec.europa.eu/odr„ target=”_blank„ honlapon.
  • Az uniós országból való rendelés során felmerült panaszok megoldásában az NFM-n belül működő Európai Fogyasztói Központ tud érdemi, ingyenes segítséget nyújtani, amiről bővebb tájékoztatás a www.magyarefk.hu oldalon érhető el.
  • Borítókép: Shutterstock

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!