2024.03.21. 00:59
Megmutatták a tűzoltók, hogyan működik csodafegyverük, az oltólándzsa
Lángokban álló autóknál veszik nagy hasznát ennek az eszköznek.
Fotó: Viszló Balázs / kemma.hu
Csordás János, a Komárom-Esztergom Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság tűzoltó alezredese a tatabányai tűzoltólaktanyában mutatta meg a kemma.hu-nak, hogy miért is annyira különleges ez az új eszköz. Mint mondta:
az elektromos és hibrid járművek egyre népszerűbbek a magyar autósok körében, azonban ezek a járművek nem mentesek a veszélyektől, különösen tűz esetén. Az elektromos autók akkumulátorai ugyanis nagyon magas hőmérsékletre hevülhetnek, és nagyon nehezen olthatók a hagyományos módszerekkel.
Ebben segít az oltólándzsa - írja a kemma.hu
Az oltólándzsa segítségével biztonságos és gyors az elektromos autók oltása
– Ezzel az oltólándzsával el lehet oltani az elektromos és a hibrid autók elektromos akkumulátorát gyorsan, kevés vízmennyiséggel és nagy oltási hatásfokkal. Fontos, hogy ezt az eszközt az akkumulátor feszültségmentesítése nélkül tudjuk használni. Ugyanis az oltólándzsa kapott egy piros színű szigetelést, az eszköz használata közben ez megvédi a tűzoltót az áramütéstől.
Az eszköz alsó vége egy nagyon kemény, hegyes lándzsa, erről is kapta a nevét, ezt kell az autó padlólemezén átütve belejuttatni az akkumulátorba és így juttatjuk be az oltóvizet – mutatta az oltólándzsát az ezredes, aki azt is elmondta, hogy miért más egy benzines és egy elektromos autó oltása.
– Ha egy elektromos, vagy hibrid autónál, ha az akkumulátort is elérte, vagy onnan indult a tűz, akkor külön kell foglalkozni annak az oltásával. Ez pedig az oltólándzsa nélkül nagyon hosszú, időigényes és nagyon sok vizet igényel. Az oltásukat az is nehezíti, hogy nehéz hozzájuk férni. Az autók padlólemezre vannak szerelve, ehhez pedig nagyon nehéz hozzáférni. Ezt úgy képzeljük el, hogy ezek az autók hasa alatt úgynevezett koporsó alakzatban vannak elhelyezve. Az oltólándzsa segítségével tudjuk átütni ezt a lándzsát egy kalapáccsal, majd az oltóvizet beleengedni közvetlenül az akkumulátorba – magyarázta az elektromos autók oltásának nehézségeit a tűzoltó. Csordás János elárulta, hogy az akkumulátort nehéz hagyományos módon lehűteni. Erre különböző módszereket alkalmaztak eddig.
Egy nap után is visszagyulladhat
– Hogy a tűz oltása sikeres legyen, ahhoz az akkumulátor belső hőmérsékletét megközelítően 60 fok alá kell hűteni. Ha ez nem történik meg, akkor az akkumulátor képes akár egy nap múlva is újra kigyulladni a saját melegedési folyamata révén.
Ezt külföldön sok helyen úgy oldották és oldják meg még a mai napig, hogy a baleset helyszínére egy hatalmas konténert visznek, amit tele engednek vízzel, majd daruval beleeresztik a járművet és benne hagyják. Ezzel gátolva meg az újra gyulladást. Illetve van még egy speciális takaró, amivel a járművet lefedve a tűz tovább terjedését lehet megakadályozni. Azonban ez még nem oltja el a tüzet, a takaró alatt a jármű továbbra is ég – tette hozzá az ezredes.
Krimi
- Nézni is rossz: pillanatokon múlt, hogy nem ütötték el a kisgyereket Budapesten
- Vigyázzon! Orcátlan csalók a siketek és nagyothallók nevében nyúlják le az embereket
- Kocsihoz kötöttek ki egy kutyát a téli hidegben, szörnyű kínok között pusztult el
- Elfogták a veszprémi gyilkost – borzalmas, ami kiderült róla
- A pofátlan pesti sofőröket utoléri a sorsa, most is ez történt