2018.02.21. 14:00
Máté 2.0: mérnöki érvelés küzd mérnöki érveléssel
Sokak számára emlékezetes év volt 1991. Akkor 36 forintba került egy liter benzin, amit aztán októberben jócskán felemeltek és jött a taxissztrájk. Huszonhárom forint volt egy kiló kenyér, s elválaszthatatlan párjáért, a tejért 21-et kellett fizetni literenként. 5.800 forintot kapott a minimálbéres, 5.600 forintot az átlagnyugdíjas, s 12 ezer 948 forint volt a nettó átlagkereset. S 1991-ben alakult az Autó Máté Kft.
– Régen volt, igaz volt – mondta id. Máté Márton gépészmérnök, aki 1991-ben még nem viselte a neve előtt az előjelet. Mára már a cégnél dolgozik ifjabb Máté Márton is, nagyobb testvére Máté Gergely és felesége, ahogy az alapító és a felesége is.
– Az abszolút nulláról kezdtünk – mondta Máté Márton. – Nem volt előd autószerelő műhely, semmi nem volt, csak az akarat, hogy a jövőben mi egy olyan céget szeretnénk működtetni, amely mindenre megoldást kínál, ami az autóval kapcsolatos: biztosít autót, az autóhoz biztosítást, szervizt, beszámítást, cserét, hitelt, sérült gépjárművek javítását, gépjárművek hatósági vizsgáztatását, s gépjármű átalakítást. Az alapos termékelemzés után a Peugeot-ra esett a választása, mert a francia márka nemcsak a hazai, de a német és az észak-afrikai piacon is jól teljesített, ráadásul gyártott kisautót, üzleti limuzint és áru-szállítót, miközben a raliban is jól szerepelt Európa akkori topmodelljével, a 205-össel. 1994-ben alakult a Peugeot Hungária, mellyel harmadik magyarországi márkakereskedőként szerződtünk.
– Hamar kiderült, hogy nem elégszik meg ennyivel. Miért?
– Hajtott a mérnök vérem. Tény, hogy az Autó Máté Kft. jelenleg a legrégebbi vidéki Peugeot márkakereskedés és szerviz. Tudtam, hogy a fiúk követnek a pályán, s tudtam azt is, hogy sohasem fogok teljesen visszavonulni, mert a munka, a tenni akarás, az értékteremtés éltet.
– Egy családban hogyan születnek a döntések? Mérnöki érvelés küzd mérnöki érveléssel?
– A fontosabb döntéseket már régóta hárman hozzuk meg. Van telefonkonferencia vagy éppen személyes megbeszélés, néha kemény vitákkal. Mindhárman határozott egyéniségek vagyunk, konkrét elképzelésekkel, akik teljes mellszélességgel állnak bele a feladatba.
– Mit szól ehhez az anya?
– A cégméret és a volumen növekedése miatt a pszichológus, gyógypedagógus végzettségű feleségem a kilencvenes évek második felében teljes munkaidőben szállt be a cég életébe, s az Autó Máté pénzügyminiszterként is felügyelte az adminisztratív és pénzügyi területet. 2010-ben a Máté fiúk már napi szinten vezették a céget, ekkor az anyukájuk visszament szakmájába, ahol tehetséggondozóként, regionális vezető iskolapszichológusként dolgozott. Onnan az új módszerek, eljárások beindítását követően nyugdíjba ment, de az unokák mellett már ismét minden nap bejár a céghez. Pontossága, megbízható, alapos munkája meghatározó támogatás a férfiak mindennapi üzleti döntéseihez! A mama korábbi posztját Máté Gergely felesége, Sztecovics Petra látja el, aki azonban jelenleg az egyéves ikerfiúk édesanyjaként otthonról építi a jövőt!
– A fiúkat 2008-ban, tehát lényegében a válság éveiben dobta mélyvízbe… Jól megfontolta?
– 2008-ban egy új, nehéz időszak kezdődött a cég életében, hiszen a cégalapítást és az indulást követő bő másfél évtizedben dinamikusan bővült az autópiac és vele együtt az Autó Máté. A fiúk pedig éppen a gazdasági lejtmenetre érkeztek. Nem estek kétségbe, mert korábban már szinte minden munkakört végig jártak, sőt, olykor már diákként ők tanították be az új alkalmazottakat, miközben autókat mostak, szereltek és folyamatosan adták el azokat. Gergő és Marci vérében van, hogy fontos a termék és a márka, de a legfontosabb az elégedett ügyfél, aki joggal várja el, hogy minden, a személy és kistehergépjárművel kapcsolatos problémáira választ kapjon. Hisznek a tisztességes munkában. Fontos, hogy a gépjármű piac transzparens, átlátható és hiteles legyen. Ez az érdeke annak is, aki új autót vesz, s annak is, aki használtat.
– Mit kínál a jövő autózása?
– Az Autó Máté 27 éves múlttal a háta mögött immár a második generációval az élen a következő negyed századra készül, ami gyártói és egyéb szakmai egyeztetések háttérinformációinak ismeretében még izgalmasabb lesz, mint ami mögöttünk van. A Máté fiúknak a jövő autózásáról is határozott elképzelése van. Az alternatív meghajtási módokon keresztül, az autonóm önvezető technológiák térnyerésén át az IT technológiai forradalomig a gépjárműiparban rengetek változást tartogat még a jövő közlekedése számára. Így a mi számunkra is. Most is úttörők szeretnénk lenni!
Munkamegosztás
Ifjabb Máté Márton Budapesten lakik és ő irányítja a dunaújvárosi Ford és Peugeot szalont, valamint szervizt. Az idősebbik fiú Máté Gergely Siófokon él és ő vezeti a várost átszelő 70-es út melletti telephelyet, ahol ugyancsak a két márka modelljeit értékesítik és szervizelik. A közlekedés mérnök – autógépész végzettségű Máté Gergely területe gépjármű kereskedelem, marketing, a műszaki menedzser, MBA közgazdász Máté Márton pedig pénzügyi, gazdaságossági és finanszírozási kérdésekben meghatározó.