2019.05.23. 11:30
Végleg garázsba száműzik a dízelmotoros buszokat
A nemzeti autóbusz-stratégia keretében hat év alatt hatezer buszt cserélnek le modern járművekre a közösségi közlekedésben. Somogyi szakértők szerint 10 éven belül a járművek akár 35 százaléka elektromos lehet. Kaposváron két alacsony padlós, kizárólag elektromos hajtású midibusz beszerzését indították el.
– A nagy cégeken kívül a somogyi vállalkozások is egyre fiatalabb, modernebb buszokat használnak – mondta Bajusz Ádám, a siófoki Műszaki Vizsgabázis Kft. ügyvezetője. – Minden olyan fejlesztést, amely gyorsítja a folyamatot, okvetlenül érdemes támogatni. S az örvendetes, ha egyre nagyobb számban elektromos járművet kívánnak majd beszerezni a vállalkozások. Ez a jövő. A kisebb zaj- és környezetterhelés, s a tovább javuló utazási kényelem, ezen prioritások mentén formálódik át a közösségi közlekedés.
Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter a távirati iroda beszámolója szerint elmondta, hogy több mint 8000 autóbusz fut ma Magyarországon, ennek jelentős része, több mint hatezer a közösségi közlekedésben, városokban vagy városközi forgalomban. A következő időszakban szeretnék ezeket az autóbuszokat modern járművekre cserélni. A miniszter a technológiaváltás nagyon fontos elemének nevezte, hogy a 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városokban három év múlva már csak olyan buszokat helyeznének üzembe, amelyek elektromos meghajtásúak, környezetkímélők vagy bizonyos feltételek mellett gázhajtásúak, de semmiképpen sem dízelmotorral hajtottak.
A megyeszékhelyen 2015-ben lecserélték a teljes, 40 járműből álló buszflottát, s 25 szóló, illetve 15 csuklós földgázüzeműt szereztek be. A Kaposvári Közlekedési Zrt. a jövőbeli fejlesztési irányként a hazai gyártású, alternatív hajtással rendelkező autóbuszok beszerzését látja, melynek keretén belül pályázati források felhasználásával két alacsony padlós, kizárólag elektromos hajtással rendelkező midiautóbusz beszerzését indította el.
– A forgalomba állítását követően az új autóbuszokat belvárosi járatként kívánjuk közlekedtetni a közintézmények, illetve a Somogy Megyei Kaposi Mór Oktató Kórház közösségi közlekedésének jobb kiszolgálása érdekében – tájékoztatott Veizer Jánosné vezérigazgató. – Az új járat egyben azt a célt is szolgálja, hogy bár csekély mértékben, de csökkenti a belváros személygépjármű-forgalmát és légszennyezettségét.
Fél óra alatt feltölthetik az autókat
Máté Márton, a balatonboglári, a siófoki és a dunaújvárosi Peugeot és Ford Márkakereskedés tulajdonosa kérdésünkre elmondta: az összes szóba jöhető módon támogatni kell, hogy környezetbarát, gazdaságos üzemeltetésű és komfortos autóbuszok vegyenek részt a somogyi forgalomban is.
– Olykor azért még látni lehet idős, sok kilométert futott buszokat az utakon, s ideje, hogy modernizálják a teljes hazai járműflottát – hangsúlyozta. – Szerintem az államnak jó befektetés a tömegközlekedés fejlesztése: gazdasági, s környezetvédelmi érvek szólnak az átfogó korszerűsítés mellett. Az elektromos hajtású járművek széleskörű elterjedésére korántsem biztos, hogy hosszú évtizedeket kell várni. Azt gondolom, tíz éven belül a hazai járműállomány akár 35–40 százaléka környezetkímélő technológiával működhet majd, s így az autók és a kisáruszállítókon kívül a buszok egy része is.
Máté Márton hangsúlyozta: cégük is lépést tart a fejlődéssel. Hamarosan egy-egy iker gyorstöltőt helyeznek üzembe a turisztikai főidényben a Balaton-parton, a kivitelezési munkálatokat már elkezdték. Egyszerre két elektromos autót nagyjából 25–35 perc alatt tölthetnek fel a gépkocsivezetők, a beruházásra csaknem 20 millió forintot fordítanak.