2024.04.14. 08:54
A mellékutakra is friss aszfaltot öntenek
Több útszakasz is megújult az elmúlt hetekben Somogyban. A Magyar Közút szántódi mérnökségének munkatársai még márciusban a 65-ös főút három szakaszán újítottak fel burkolatot.
Fotóillusztráció
Fotó: Lang Robert Kaposvar
Gépi aszfaltozással 240, 246 és 300 méter hosszan teljes és félpályás munkát végeztek a Tolna-Somogy vármegyehatáránál, illetve Daránypusztánál. A kivitelezéskor 620 tonna melegaszfaltot használtak fel. Pécsi Norbert Sándor a Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője elmondta, a kaposvári mérnökség területén is zajlott útfelújítás márciusban. Kaposvár belterületén megújult a donneri felüljáró több le-, illetve felhajtó ága, valamint a Kaposszerdahely felé vezető út donneri híd alatti szakasza, és a 67-es főút Kontrássy utcai csomópontja előtti külső sáv is.
– Néhány napon belül a Magyar Falu Program támogatásából saját gépláncainkkal megkezdhetjük a felújítási munkákat több Somogy vármegyei mellékúton is – emelte ki Pécsi Norbert Sándor. – A szántódi mérnökségünk az április 8-ai héttől kezdődik el a Dég Som összekötő út kettő és fél kilométeres szakaszának felújítását a 65-ös főúttól Nagyberény település végéig. Új aszfaltburkolatot kap a Balatonvilágos Balatonaliga összekötő út 1700 méteres szakasza a 7-es főúttól Balatonvilágos településig. Továbbá a kötcsei bekötőút egy kilométeres szakaszán cseréljük ki az aszfaltot Szólád végétől Kötcse irányába – mondta a kommunikációs osztályvezetője.
Folyamatosan zajlanak az aszfaltozások
Pécsi Norbert Sándor arról is beszélt, szakembereik folyamatosan, ütemterv szerint végzik a további lokális aszfaltozási feladatokat. Első körben a főutakon, majd a mellékutakon, végül az alacsonyabb forgalmú bekötőutakon. Ezen kívül növényzetgondozási, szemétszedési, egyéb üzemeltetési és fenntartási feladatokat is ellátnak – tette hozzá.
A Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője arra a kérdésünkre, hogy Somogy egyik legrosszabb állapotban lévő útját a Jutát Somogysárddal összekötő szakaszt mikor újítják fel azt válaszolta, a Juta és Mezőcsokonya közötti rész a terveik között szerepel, melyet a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programból finanszíroznának. Ennek az előkészületei még folyamatban vannak, addig azonban a kátyúzási munkákat elvégzik majd – mondta Pécsi Norbert Sándor.
Aszfaltburkolatok típusai
Az aszfaltburkolat idővel megreped és összetörik
Az aszfaltburkolatok aszfalt felhasználásával készített burkolt felületek, elsősorban utak, leszállópályák, járdák.
Tömör aszfaltbeton
A közutakon leggyakrabban alkalmazott burkolattípushoz az aszfaltkeveréket keverőtelepen gyártják. A keverőtelepről ponyvázott tehergépkocsival szállítják a beépítés helyére, az anyag káros lehűlésének megakadályozása miatt legfeljebb 30–40 km távolságra. A helyszínen finisher teríti és tömöríti, a hengerlés az első menetekben gumikerekű úthengerrel, később acélköpenyes úthengerrel történik.
Érdesített homokaszfalt
A beépítése hasonló a tömör aszfaltbetonéhoz, a finisher után kőzúzalékszóró gép halad, amely 3–4 cm vastagságban bitumennel bevont zúzott követ szór a felső felületre. Az úthengerek a már beszórt felületen dolgoznak.
Öntött aszfaltburkolat
Az elsősorban városi utak burkolataként alkalmazott aszfalttípust 3–4 cm vastagságban, hengerlés nélkül építik be. A terítés után általában kőzúzalékkal érdesítik. Az öntött aszfalt keverőtelepek mellett fűthető tartállyal felszerelt járműben, úgynevezett masztikátorban is előállítható.
Drénaszfalt
A nagy hézagtartalmú burkolat felülete porózus, a vizet azonnal elnyeli, majd anyagában elvezeti. A speciális burkolatot síkosságra hajlamos útszakaszokon, hidakon alkalmazzák.
Masztixaszfalt
A nehéz és extrém nagy terhelésű utak burkolata nagyobbrészt kőzúzalékból áll, amely stabil vázat ad az útburkolatnak. A zúzalékvázat aszfalthabarcs tölti ki.
Utántömörödő burkolatok
A kis- és közepes forgalmú utak burkolatát egyszerű keverőgéppel készítik, általában melegítés nélkül. A burkolatot az építés során hengerlik, azonban a teljes tömörítését a forgalom végzi el.
Felületi bevonat
Az önállóan nem alkalmazott felületi bevonatot új burkolatoknál zárórétegként, régi burkolatoknál felületi helyreállításhoz alkalmazzák. A régi burkolatot kátyúzzák, a felületét letisztítják, majd bitumenpermetező géppel a burkolatra kötőanyagot szórnak. A kötőanyagra egyenletes mennyiségben közel azonos szemnagyságú kőzúzalékot terítenek és hengerlik. A burkolaton körülbelül két hétig utókezelést kell végezni, a kipergett kőzúzalékot a kötőanyaggal jobban átitatott részre seprik. forrás: wikipedia.hu