2024.10.10. 06:50
Hidrogénbusz járja Kaposvár útjait
Egy héten keresztül bárki kipróbálhatja Kaposváron a Solaris buszt, ami nemcsak látványos külseje miatt különleges, de hajtáslánca sem mindennapi. A Solaris az egész városban megfordul, hiszen beillesztették a helyi autóbusz menetrendbe és ingyenesen használható.
Fotó: Lang Róbert
Az Urbino 12 hidrogen típusú autóbusz 70 kilowatt teljesítményű hidrogén-üzemanyagcellával működik, amely során hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép egymással, aminek eredményeként víz és elektromos energia keletkezik károsanyag-kibocsátás nélkül. A hidrogénbuszt egy elektromotor hajtja és a tetején lévő 1560 liter össztérfogatú hidrogéntartályok teljes feltöltésével akár 400 kilométert is meg tud tenni. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson.
A hidrogénhajtás egyike a közelmúlt technológiai vívmányainak, ám ebből is többféle megoldás létezik.
A hidrogénhajtás lehet olyan, mint a belső égésű motor, tehát ott elégetjük, csak ennek során nem gáz, hanem víz keletkezik.
– magyarázta a működés elvét Máté Gergely siófoki autó- és gépészmérnök.
A másik lehetőség pedig az, hogy a hidrogén felhasználásával villamos áramot állítunk elő, amit akkumulátorban tárolunk vagy felhasználjuk, és villanymotort működtetünk vele.
A hagyományos értelemben vett villanyautók és a hidrogénhajtású járművek között a hajtásláncban van az alapvető különbség, valamint abban, hogy a villamos áramot nehezebben tárolni és szállítani, mint a cseppfolyós hidrogént.
Utóbbi előállítása jelenleg még drága és körülményes a szállítása is, de amikor az első benzines, belső égésű motor elkészült Benz találmányaként, akkor sem tudták még, honnan lesz hozzá elég üzemanyag és láss csodát, néhány évtized alatt ez is megoldódott. A villamos hajtás és a hidrogén hajtás.
– legyen az belsőégésű vagy villamos energiát előállító – új technológiának számítanak, jegyezte meg Máté Gergely.
A közlekedés keresi az új alternatívákat, mégpedig lokálisan is, mert a nagyvárosok gondját ezek meg tudják oldani. Már az is hozadék, ha ugyan az előállításuk nem környezetkímélő, de a károsanyag kibocsátás nem az emberek által sűrűn lakott területen keletkezik.
Az a szakma kihívása, hogy ezeket az új technológiákat kikristályosítsa a jövőben.
Sokan azt gondolják, hogy valami új kell, de nem ez az alapkérdés, hanem az, hogy milyen közlekedési igényünk van és erre melyik hajtáslánc adja a legjobb választ.
– tette hozzá Máté Gergely. – Szerintem van létjogosultsága a klasszikus belsőégésű motornak, bizonyos közlekedésre ez a legjobb. Az elektromos autónál gyakran kiemelik az akkumulátor előállításának költségét, a szennyezést, az újrahasznosítást. Pedig ezek a kérdések a hagyományos hajtású autóknál is megvannak, csak a gumiabroncsokkal. Úgy gondolom, hogy egy hajtásmix fog kialakulni valamikor, vélekedett a siófoki autómérnök.
Nagy kihívás, de nem lehetettlen a hidrogénbusz elterjedése
A szakmának már most is nagy a felelőssége, de arra is figyelmet kell majd fordítani, hogy segítsenek eligazodni a vásárlóknak a hajtásláncok sűrűjében.
– Nekünk márkakereskedésként ez a felelősségünk, fel kell mérni az igényeket és kell tudni szakmai javaslatot tenni, hogy melyik hajtáslánc a legkörnyezetkímélőbb, a leggazdaságosabb, melyik passzol legjobban a mindennapi élethez, mondta Máté Gergely, a cég ügyvezetője.
A szakmánknak a járműjavításon és a kereskedelmen túl egy társadalmi értéke is kezd kialakulni, hiszen segít eligazodni is. Régen benzin és dízel volt, most hajtásláncokban legalább húszfajta van. Cégünk tízféle hajtásláncú járművet értékesít és szervizel, hívta fel a figyelmet Máté Gergely, az Automáté Kft. ügyvezetője.
Az is fontos, hogy a kereskedések ne csak a vásárlás tényét tekintsék célnak, hanem a használat alatti teljes költségre is figyelemmel javasoljanak használható alternatívát az ügyfeleknek. Hiszen korábban az alternatív hajtású autók költsége 8-10 év alatt térült meg, ma ez az idő csak 2-3 év, amely nagyjából megegyezik a belső égésű motorral működő kocsikéval.