2 órája
Vadbalesetek: minden esetben az autós a hibás?
Ősszel megszaporodnak a vadbalesetek, és az autósoknak mindig számítaniuk kell arra, hogy a vadak mozgása, reakciója kiszámíthatatlan. Az érkező jármű hangjára vagy fényére akár vissza is fordulhatnak, vagy hirtelen gyors sebességgel megpróbálhatnak átrohanni az autók előtt. Ráadásul a vadak általában csoportosan kelnek át az úttesten.
Autósok egy elütött őzet akartak lehúzni az úttestről, amikor őket is elgázolták éjszaka a 61-es főútvonalon, Pogányszentpéter és Iharosberény között. A kocsi vezetője és utasa kiszállt, és éppen az útról húzták le az elütött őz tetemét, amikor két másik kocsi érkezett. Az első megállt előttük, azonban a mögötte haladó sofőr későn vette észre a történteket, és elgázolta az útpadkán tartózkodó két férfit. Mindketten súlyosan megsérültek a vadbaleset során.
A 2019-ben történt eset jól példázza, hogy Somogyban szinte mindennaposak az autó-vad találkozások az utak mentén. Somogy ad otthont ugyanis a Dunántúl legnagyobb vadállományának. A nagyvadak közül a legtöbb esetben őzzel ütköznek gépjárművek, 2022-ben mintegy 5800 ilyen esetet rögzítettek az országos vadgazdálkodási adattárban. Szarvasból mintegy 1200 hullott el, vaddisznót 409-et ütöttek el. További 9 ezer feletti balesetet regisztráltak apróvaddal, nyúllal, fácánnal, fogollyal is.
A sofőrök sokat tehetnek az ütközés elkerülése érdekében. A legfontosabb, hogy ahol vad felbukkanására, ott mindig vegyünk vissza a sebességből, hiszen így több időnk marad reagálni egy esetleges vészhelyzetre. Vadak felbukkanására a nap bármely szakaszában számítanunk kell, szürkületkor, éjszaka vagy hajnalban azonban jóval nagyobb annak esélye. Erdős részek közelében figyeljük folyamatosan az út két oldalát, sötétben kapcsoljuk fel a távolsági fényszórót.
Az úttesten tartózkodó vadállattól kellő távolságban álljunk meg, s dudáljunk rá. A fényszóróba révedő vad ugyanis nem biztos, hogy látja a járművet, a hangjelzés azonban segíthet neki, hogy felismerje, honnan fenyegeti veszély. Hasznos a vadriasztó síp, melyet kívül kell felhelyezni a járműre. Úgy képez magas frekvenciájú hangot, ami elriasztja a vadakat az út közeléből.
Tavaly változott a vadbalesetekkel kapcsolatos szabályozás
A vadbalesetekkel kapcsolatos szabályozás a vadgazdálkodási törvény 2023 júliusában elfogadott módosításával változott. Eszerint a vaddal való ütközésért ma már csaknem minden esetben a jármű vezetője a felelős, s ha a vad elpusztult, akkor annak értékét is meg kell térítenie, figyelmeztette a közlekedőket a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége. Azt írták, hogy a vadásztársaságok felelőssége többnyire csak akkor állapítható meg, ha vadászat, hajtás-űzés során bukkan fel a vad az úttesten, illetve az úthoz túl közel, számszerűsítve 200 méteren belül telepítettek etető-itatót a vadak számára.