2018.08.16. 11:30
Döntött a kormány: több pénz kapnak a betegszállítók
A kormány döntés értelmében 1,25 milliárd forinttal több pénzből gazdálkodhatnak a betegszállítók. Megyénkben három társaság működik, a napi munkában 23 jármű vesz részt, a legnagyobb somogyi szolgáltató évente közel 80 ezer pácienst szállít a kórházakba, köztük azokat, akik sugárterápiára vagy művese kezelésre járnak.
– Lényeges kérdésben döntött a kormány, kifejezetten örülök, hogy ekkora plusztámogatáshoz jut az ágazat – hangsúlyozta Bődör József, az Országos Betegszállító Egyesülés elnökségi tagja, a kaposvári Pannon Mentő ügyvezető igazgatója. – Szerintem a reméltnél kedvezőbben alakul a helyzet, a döntéshozók tisztában vannak azzal, milyen fontos a betegszállítás szerepe. Országosan évente közel hárommillió beteg kórházba juttatásáról gondoskodnak a hazai szolgáltatók, csapatunk csaknem 80 ezer pácienst szállít.
Utólagos elszámolás szerint gazdálkodnak a vállalkozások, a megemelt összeg rövidesen megjelenik a számlájukon. Bődör József azzal számol: kilométerenként a korábbi 110 forint helyett nagyjából 165 forinthoz jutnak, amely számottevő segítséget jelent a cégeknek. Időről időre tetemes összeget fordítanak a járművek üzemeltetésére: a Pannon Mentőnél az éves szervizszámla 10-12 millió forint, az üzemanyagra legalább 25 millió forintot költenek, s akkor még nem esett szó a járműbeszerzésről. Az idén eddig három új betegszállító kisbuszt állítottak üzembe, szeptemberben vásárolják a negyediket, melyre igen nagy szükségük van, mivel a járművek átlagos futásteljesítménye közel 800 ezer kilométer.
– A többletpénz már csak a napi gördülékeny működés biztosítása miatt is fontos, nem szólva arról, hogy a munkatársak fizetésemelésére is lehetőséget teremt – folytatta Bődör József. – Harmincöt dolgozót foglalkoztatunk, a sofőrök az alapfizetésen túl műszakpótlékot és kilométerpénzt is kapnak, így havonta közel nettó 150 ezer forintot keresnek, de rövidesen tovább nőhet a fizetésük. Csak így lehet megtartani a dolgozókat, ami döntő feladat, mivel az elvándorlás szakterületünkön hosszabb ideje létező jelenség.
A kamionos cégek kapkodnak a tapasztalt sofőrök után, akik a hivatásos jogosítvány és a munkavállaláshoz szükséges egyéb vizsgák birtokában azonnal munkába állhatnak lényegesen magasabb fizetésért, mint amit a betegszállítóknál keresnek.
– Nos, ilyen helyzetben kell helytállni – tette hozzá.– Nálunk egyelőre elegen vagyunk, de Budapesten , Vas és Győr-Moson-Sopron megyében a szükségesnél jóval kevesebben dolgoznak. Kényszerű megoldásként előfordul, hogy Hajdú-Bihar és Nógrád megyében toboroznak járművezetőket Nyugat-Magyarországra, ahol tíz napos turnusokban váltják egymást. A 64 hazai cég között akad olyan is, ahol a közel 30 autóból nyolcat nem tudnak üzemeltetni a hiányzó dolgozó miatt. Nos, az ilyen helyzetet érdemes feltétlenül megelőzni.
Bődör József szerint ehhez motivált és jól fizetett dolgozókra van szükség. Épp ezért döntő, hogy a következő években is plusztámogatást biztosítsanak az ágazatnak.
Többet számláznak
– Augusztustól a betegszállítás finanszírozására fordítható előirányzatot 1 milliárd 250 millió forinttal emelték meg – tájékoztatott az Emberi Erőforrások Minisztériuma. – Ez a betegszállítási feladatokat ellátó szolgáltatóknak összesen 250 millió forint pluszforrást jelent havonta.
Országosan 49 betegszállító, Somogyban két szolgáltató tevékenységét finanszírozza a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő, melyek finanszírozási díja átlagosan 45 százalékkal emelkedik.