2019.04.24. 20:00
Nem elég olvasni, érteni is kell a szöveget
Az értő olvasás fontosságára hívták fel a szakemberek figyelmét a vármegyeházán tartott Olvasás, mint kulcs a jövőhöz konferencián. A Vadvirág Alapítvány által életre hívott tanácskozáson óvónők, tanítók, tanárok hallhattak a legfrissebb kutatásokról.
A betűk megtanításával nem ér véget a pedagógus munkája, az értő olvasás elsajátításában is támogatni kell a gyerekeket – hangzott el a Vadvirág Alapítvány kaposvári konferenciáján. Gombos Péter a Kaposvári Egyetem docense, a Magyar Olvasástársaság alelnöke arról beszélt, nagyok az eltérések társadalmon belül és földrajzilag is. – Olyan korszakban élünk, amikor egyrészről az olvasás felértékelődik, mások számára ugyanez felesleges nyűg – mondta Gombos Péter, a konferencián. – A digitális bennszülöttek számára az olvasás nem élmény, hanem információszerzés, ez pedig probléma.
Gombos Péter rámutatott a középiskolások nagy része csak keveset olvas és aki folyamatosan az interneten lóg, az nagy valószínűséggel – a posztokon kívül – nem olvas semmit. Persze a gyerekek olvasását korukon kívül, nemük, a szülők iskolázottsága is befolyásolja. A szakember úgy foglalta össze: sok még a tennivaló, de már nagy változást jelentettek az új alsós tankönyvek és az olvasási stratégia kidolgozása. Ugyanis az olvasás folyamatos tanulást jelent, a szövegértés pedig gondolkodást, tette hozzá Steklács János, nyelvész, olvasáskutató. Hozzátette: érdemes azon elgondolkodni, hogy a Földön csak az ember olvas. – Nem elég megtanítani a gyerekeknek a betűket – emelte ki Steklács János. – Nem elég, hogy össze tudják olvasni a betűket szavakká, itt nem ér véget a tanító munkája. Minden tantárgy feladata az olvasás tanítása, annak ellenére, hogy nem minden pedagógus gondolja így.
Steklács János hozzátette: sokszor úgy kérnek számon tudást a gyerekektől, hogy az azok megszerzéséhez tartó ismereteket nem tanítják meg nekik. Pedig az iskolarendszernek jobban kellene igazodnia a valósághoz, a gyerekek igényeihez.
Ezt teszi a Vadvirág Alapítvány által kidolgozott Tanulás Könnyítő Program is, amely élménnyé teszi a tanulást a gyerekek számára. A szervezet a konferenciával pedig az értő olvasás fejlesztését kívánta segítsen, mondta köszöntőjében Märcz Mónika, a rendezvény háziasszonya.