2020.03.03. 09:21
Magoltatás helyett jobb módszer is van
A túlterheltséget tartják az egyik legjelentősebb problémának a pedagógusok, ami nemcsak az oktatókat, hanem a diákokat is sújtja – hangzott el azon a fórumon, amelyet dél-balatoni pedagógusoknak szerveztek hétfőn.
A fórumon résztvevő tanárok szerint a minőségi oktatás feltételeinek biztosítására még nagyobb hangsúlyt kell fektetni, és a túlzott lexikális tudás helyett a kompetencia alapú képzésre helyezni a hangsúlyt akár úgy is, hogy bizonyos esetekben játékos alapon kellene oktatni. Ez a magoltatás helyett jobban megfelelne a kor elvárásainak.
Gosztonyi Gábor, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) országos alelnöke annak a vitairatnak a tartalmát egyeztette a térség tanáraival, amit a szakszervezet még januárban állított össze. A szakmai szervezet 18 oldalban foglalta össze, hogy melyek a közoktatás és a szakképzés legégetőbb problémái és ezekre milyen szakmai javaslatok születtek eddig. A siófokihoz hasonló fórumokat országszerte azért hívják össze, hogy kikérjék az érintett pedagógusoknak véleményét.
– Mi azt gondoltuk, hogy a bérekkel van a legnagyobb probléma, de a pedagógusok szerint több gond van a mindennapi munkafeltételekkel – mondta, hozzátéve, hogy a tanárok, óvoda- vagy éppen gyógypedagógusok túlterheltsége már-már a minőségi oktatást veszélyezteti. – Tavaly ősszel készítettünk egy munkateher felmérést. Átlagosan 55-56 órát dolgoznak a pedagógusok egy héten és ugyanez elmondható a diákokról is. Azt abszurdnak tartjuk, hogy egy tizenéves diáknak heti 35-36 órája legyen, ami túl sok ahhoz, hogy tisztességgel fel tudjanak készülni a következő napokra – hangsúlyozta a PSZ alelnöke.
Majd hatezer pedagógus kellene
A siófoki fórumon az oktatói bázis csökkenéséről is szó esett. Gosztonyi Gábor a szakszervezet statisztikái alapján arról beszélt, hogy a 2018-as kompetencia mérések során begyűjtött adatok szerint csak az általános iskolában valamint a gimnáziumokban több mint 5700 pedagógus hiányzik.