2020.05.13. 14:00
Jobban fogy a bor a közvetlen vásárláskor
Eddig nem vált be az online értékesítés a borágazatban, a termelők legfőbb piacán, a vendéglátásban komoly visszaesés tapasztalható. A gasztronómiai területeken értékesítő pincészetek 60-90 százalékos bevételkiesést szenvednek el.
Habár a multiknál az elmúlt hetekben is vásárolhattunk bort, de a vinotékák, éttermek, kávézók és hotelek forgalma gyakorlatilag megszűnt a koronavírus-járvány miatt. Így, a legfontosabb piacot veszítették el a borászatok. A helyzet mielőbbi orvoslásáért a termelők és a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) elindította a Palackposta2020 nevű akciót. Az ugyanezen a néven elérhető weboldalon néhány kattintással rendelheti házhoz a borkedvelő felhasználó kedvenc italát a pincészetéből, a termelők pedig ingyen regisztrálhattak a felületen.
Az oldal most is elérhető, igyekszik kiépíteni a kapcsolatot fogyasztó és borászat között, ám egyelőre meglehetősen kevés a pozitív visszajelzés.
– Annak tudatában volt a szakma, hogy a gasztronómiai piac drasztikus visszaesését nem tudja ellensúlyozni az online értékesítés – mondta el érdeklődésünkre Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke. – De alkalmazkodva a jelenlegi helyzethez kezdeményezte az ágazat a közvetlen kapcsolat felvételét termelő és fogyasztó között. Az eddigi tapasztalatok szerint azon termelők számolnak be jó forgalomról, akik eddig is éltek online értékesítéssel.
A balatonboglári borász azt mondta: úgy tűnik, hogy a pánikvásárlások alkalmával borból is „bespájzoltak” a vásárlók, igaz, hozzátette: az olcsóbb borok piacán nincs sok panasz. – Persze minden változhat, de most azt látni, hogy a gasztronómiai, mely a Légli Szőlőbirtok számára is a legnagyobb piac, valamint a fővárosi vásárlók piaca gyakorlatilag megszűnt – emelte ki Légli Ottó.
– Elég rapszodikus az online értékesítés – mondta kérdésünkre Pócz József balatonlellei borász. – Ünnepek előtt élénkebb volt a forgalom, de azt gondolom, ez nem fogja megmenteni a borászatokat.
Az online értékesített borok forgalma tehát messze nem éri el a gasztronómiába eladott palackok mennyiségét. Persze vannak olyan borászatok is, amelyek számára újdonság a webshopban való értékesítés.
– Nálunk korábban nem lehetett házhoz rendelni – mondta Füredi-Hujber Katalin, a Hujber Pincészet tulajdonosa. – Azt tapasztaltuk, hogy a rendelések nemcsak a webshopon, hanem telefonon és e-mailben is érkeznek. Nem csupán a helybéliek élnek a lehetőséggel, mert Siófoktól Kaposvárig szállítanak ki borokat.
Az internetes értékesítés Kaposváron sem kapcsolt hangsebességre még. – Interneten egyáltalán nem rendelnek – mondta Göncz Edit, a Wine Secrets borszaküzlet tulajdonosa. – Naponta személyesen egy-két palack bort adunk el, de nálunk a nyitás óta nem jellemző az internetes vásárlás.
Jöhet a krízislepárlás? Folyamatosan keresik a megoldást
Az ágazat megsegítésére több kormányzati intézkedést vezettek be, ilyenek voltak a Nagy István agrárminiszter által Somogyban bejelentettek is. – Most a tervezés zajlik – fogalmazott Légli Ottó. – A HNT járványügyi piacszervezési intézkedést készít elő. Már volt példa a zöldszüretre, de azt a szakma nem igazán támogatja, mert ez a gazdaszemlélettől távol esik. A krízislepárlás is felmerülhet, mivel az alkohol iránt megnőtt a kereslet fertőtlenítő hatása miatt. Használható megoldás kell, mert az ágazati szereplőknek finanszírozniuk kell az idei termelést, amelyből legkorábban 2021-ben lesz bor és bevétel. – Le kellene palackozni a 2019-es termést, de a rendelések pislákolnak a megszokott ütemhez képest – s a palackozás is óriási költség. – Ha csak palackot nézem és etikettet nem teszünk, csak érlelésre lepalackozzuk, az is sokba kerül.
A balatonboglári szakember szerint habár bizonytalan a jövő, a gazdák optimisták. Sok fog múlni a részleteken, támogatásokon, de a borászoknak vérmes piaci reményei nem lehetnek, hisz ez a nyár valószínűleg kiesik a számukra.