Veteránok

2022.01.02. 10:49

Fél évszázados autócsodákat is őriznek a kaposújlaki csarnokban

Az E3-as BMW 1971-ben gördült le a gyártószalagról,  ám a kaposújlaki csarnokban a Maserati és az Audi 80-as mellett egy tűzpiros Volkswagen GTI-t is őriznek. A kaposvári Bellai Norbert 20 éve egy 944-es Porschéval alapozta meg a gyűjteményét. A veteránautók és motorok iránti vonzalom apáról fiúra öröklődik a családban.

Harsányi Miklós

– Igyekszem megbecsülni az összes autót és motort, amit az utóbbi két évtizedben gyűjtöttem – mondta Bellai Norbert. – Szinte valamennyi járműhöz kedves történetek, emlékek fűznek. 

A 48 éves férfi nagy álma egy 944-es Porsche volt. Ez volt az első veterán autó, s a kezdeti fellángolás alig néhány éven belül szenvedéllyé vált. Azt mondta: a 163 lóerős, 1984-ben készült autót annak idején szétszedték, s a motort és a karos­szériát is teljesen felújították. 

 

A kaposújlaki csarnokban féltő gonddal őrzött autók sorakoznak. Legutóbb egy 37 éves Maserati biturbót varázsoltak újjá, a jármű gyárilag Ferrari Dino, V6-os motort kapott. A 184 lóerős, halványzöld metál gép 200 kilométer feletti sebességre képes. 

 

– Szerelem – mondta mosolyogva a veterán autók iránti szenvedélyéről a kaposvári gyűjtő. Egy kereken 30 éves Audi 80-as is megtalálható a flottában, ami korántsem véletlen. Amikor udvarolni kezdett feleségének, ilyen autót hajtott. 

 

Az újlaki bázison szürke ponyva borította azt a tűzpiros Golf GTI-t is, amelyik jövőre éri el a 30 éves veteránkort. 

 

Bellai Norbert szerint, bár a tagtársak különféle okok miatt gyűjtenek autót, a csapattagokban közös, hogy lenyűgözőnek tartják a bravúros korabeli technikai megoldásokat éppúgy, mint az egykori trendi dizájnt. A koronavírus-járvány ezt a hobbit is érintette, a kaposvári gyűjtő szerint az elmúlt bő másfél évben beszűkült a piac, s megemelkedtek az árak. Hazánkban is van olyan réteg, amelyik megengedheti magának akár egy-egy többmilliós veterán jármű vásárlását, fenntartását, ám igazán széles körű kereslet szerinte jobbára Németországban, Ausztriában van. 

 

– Az egyik legnagyobb kedvencem egy 300 TD S-Mercedes – jegyezte meg. – Bár 1997-ben készült, s még távoli a veteránvizsga, de a formák, az arányok magával ragadóak. Ugyancsak rendkívül közel áll hozzám a BMW E3, amit csupán két évig gyártottak, s utódja a 7-es sorozat volt. A gyűjteményben van egy olyan 124 Mercedes is, ami alig 77 ezer kilométert tett meg. Olaszországból érkezett a jármű, melynek csupán egy tulajdonosa volt. 

 

Egységes fényezés, ne legyen szakadt a kárpit, s megfelelő műszaki állapot: többek közt ezt kérik számon a veteránjármű-vizsgán. A háromgyermekes családapa egyik fiát, a 15 éves Bellai Gergőt is érdeklik a veterán járművek, pillanatnyilag főként a motorok. Kaposvári házuk udvarán egy Romet Komár állt az S51-es Simson mellett, a garázsban további kétkerekűek sorakoztak, köztük egy MZ ETZ 125-ös és egy Honda Monkey. Mindegyik rajtra kész, s a fiatalember kapásból sorolja a főbb műszaki jellemzőket. 

 

Fotó: Muzslay Péter

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában