2023.11.09. 11:30
Kevesebb fuvarjuk, több terhük, de azért kitartanak a taxisok
Kevesebb a fuvar és több a költség, mindezek ellenére nem terveznek a kaposvári taxitársaságok fuvardíjemelést a közeljövőben. Leginkább a reggeli munkába járók száma csappant meg, az üzemekbe, gyárakba kevesebb dolgozót szállítanak.
Fotó: Lang Robert Kaposvar
Ezernégyszáz forintba kerül Kaposváron belül egy fuvar taxival. A környező városrészekbe kétszáz forinttal többet kérnek. Hónapok óta ezekkel a tarifával dolgoznak a kaposvári taxisok. – Tavalyhoz képest harmincöt százalékkal nőttek a költségeink. Többet költünk üzemanyagra, bérre, valamint a szerviz- és biztosítási díjak is emelkedtek – sorolta Lengyel Balázs, a kaposvári City Taxi ügyvezetője. Hozzátette: a közelmúltban két taxitársaság egybeolvadt, így ötven sofőrrel dolgoznak együtt. – Az egyesülés révén teljesen le tudjuk fedni a várost és nagymértékben csökkenteni tudtuk a kiszállási időt – jegyezte meg Lengyel Balázs. Azt tapasztalják, hogy a tavalyi év azonos időszakához képest egyötödével kevesebb a fuvarjaik száma. – A legnagyobb visszaesés a reggel munkába járók tekintetében van, délelőtt az időseket szállítjuk vizsgálatokra, bevásárolni leginkább – mondta el Lengyel Balázs. – A rendezvények meg szokták pörgetni a forgalmat, bízunk benne, hogy a december felüdülést hoz, hiszen ez az egyik legerősebb hónapunk – tette hozzá.
Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke szerint mint minden szolgáltatónál, a taxitársaságoknál is csökkent a kereslet. – Nőttek az emberek költségei, mindenki próbál spórolni, előbb fizetik ki a számlákat, mint moziba menjenek vagy taxival utazzanak – tette hozzá. Megjegyezte: átlagosan 5–15 százalékos a forgalomcsökkenésük, azok a társaságok jártak rosszabbul, akiknél a lakossági kiszolgálás domináns, ott érződik legjobban a fuvarok csökkenése. Metál Zoltán elmondta: a koronavírus alatt hétezerről ötezerre esett vissza a fővárosi taxisok száma, jelenleg hatezer feletti a számuk, emelkedő tendenciát mutat. Országosan jelenleg tíz és fél ezer engedéllyel rendelkező taxisról tudnak.
Fotó: Lang Róbert
Állami segítség nélkül nem megy
Sok kilométert mennek, gyakran rossz utakon, emiatt hamar elhasználódik egy-egy kocsi. Sok taxisnak szüksége lenne arra, hogy autóját újabbra cserélje. – A gépjárműbeszerzések során előtérbe helyezik a hibrid vagy elektromos autókat, mert így jóval kevesebb az üzemeltetési költség – mondta el Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. Hozzátette: szükség lenne állami segítségre, hogy kedvezményesen tudják az autókat megvásárolni. – 2020-2021-ben ötszáz autót sikerült lecserélni 5,5 milliárdos állami támogatással, szükség lenne, hogy újból pályázati segítséggel tudjanak a taxisok gépjárművet vásárolni, mert például egy elektromos autó ára 20 millió forintnál kezdődik – jegyezte meg az elnök.