2024.05.25. 11:30
Kötelező lesz a biztosítás, de ez még nem feltétlenül zabolázza meg a száguldót
Júliustól bizonyos súlyú és teljesítményű rollerekre kötelező felelősségbiztosítást kötni. Ettől azt várják a döntéshozók, hogy rendezi a jelenlegi áldatlan állapotokat az utakon, de a szakemberek szerint ez még kevés ahhoz, hogy valóban rend legyen az e-rollerek világában.
Fotó: Lang Róbert
Lapunk is többször beszámolt arról, hogy rollerest gázoltak, de olvasóink jelezték, olyan is előfordult, hogy hónapokkal ezelőtt azért vonták felelősségre, mert a nagy teljesítményű rollerére nem volt biztosítása. Pedig még nem is lehetett, mert korábban ilyen biztosítói termék nem létezett a piacon. Egyelőre most sincs, de már elkészült a jogszabály, amely kötelezővé teszi a biztosítást az úgynevezett mikromobilitási eszközökre.
A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) közleménye szerint július 16-tól kötelező lesz a gépjármű-felelősségbiztosítás a 25 kilogramm saját tömeget meghaladó és 25 kilométer per óra tervezési sebességnél gyorsabb elektromos eszközökre is. A biztosítók kínálatában egyelőre nem találni ajánlatot, így csak abból indulhatnak ki a rolleresek, hogy mennyibe kerül ez a biztosítási termék a segédmotoros kerékpárra. A jogalkotó az Európai Unió direktívájának igyekszik megfelelni a törvénnyel, amelyhez igazodva június 8-ig alakíthatják ki termékeiket a biztosítók.
A világhálón már találni olyan ajánlatokat, amelyeket kifejezetten elektromos rollerekre szabtak. Szerződést azonban még nem lehet kötni. Szakemberek szerint a rolleres biztosítás részletei még kidolgozatlanok, pontosítani kellene azt, hogyan azonosíthatóak be az elektromos eszközök.
Nincs rendszám, sem alvázszám, egy baleset esetén hiába vannak kamerafelvételek, nehéz beazonosítani a járműveket.
– mondta Tobak Ferenc, a Somogy Bróker Kft. egyik ügyvezetője.
Fontos lenne, hogy ezt tisztázzák a mikromobilitási eszközökön.
Más vélemények szerint ez a jogszabály nem gátolja meg, hogy a KRESZ-tudás híján a 25 kilométeres sebességet el nem érő vagy ennél kisebb súlyú járgányaikkal ugyanúgy száguldozzanak a rolleresek az utakon.
|
| |
Az irány jó, de a kötelező biztosítás még kevés. Arra is szükség volna, hogy az alapvető közlekedési szabályokat megtanítsák a gyerekeknek az iskolákban, ahogy régen. Sajnos sokan azt hiszik, hogy az egész utca az övék. Pedig egy kis odafigyelésre szükség lenne, mert a busz, amit vezetek, biztosan erősebb, mint egy bicikli vagy e-roller. | Most hallottam csak róla, hogy kötelező lesz, de engem nem érint, mert az én rollerem kisebb teljesítményű. Városon belüli közlekedésre használom, de én is látom, hogy sokszor úgy mennek mások a rollerekkel szűkebb járdákon vagy sétálóutcán, hogy az már veszélyes. Szerintem a bukósisak kötelezővé tétele nem lenne rossz ötlet. | Úgy vélem, legalább van egy biztosíték, amihez lehet nyúlni, ha bekövetkezne a baj. Mert sajnos van egy réteg a rolleresek között, akik fittyet hánynak a szabályokra, úgy száguldanak át mindenen. Ez nagyon veszélyes. Nem állítom, hogy mindenki ilyen lenne, mert természetesen vannak olyanok is, akik normálisan közlekednek az e-rollerrel. |