Oktatási szakértők vitatták meg a hazai oktatástechnológia jövőjét

2024.09.07. 18:12

Digitális készségek nélkül a diákok passzív fogyasztói a technológiának

A tanári pálya kihívásai és jövője mellett a mesterséges intelligencia és az oktatási célú gamifikáció legaktuálisabb kérdéseit, az okostelefonok iskolai használatát vitatták meg az oktatási szakemberek a harmadik EdTech Summit Hungary - Magyar Oktatástechnológiai Konferencián és Kiállításon. Az Európai Unió Tanácsának magyar soros elnökségét kísérő eseményt a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tartották meg, a résztvevő pedagógusok és érdeklődők a hazai és nemzetközi oktatástechnológia újdonságait is megismerhették.

Sonline.hu

Fotó: Richard Soros

A szakmai fórum előadói egyetértettek abban, hogy a digitális átalakulás egyik legnagyobb kihívása biztosítani az okoseszközök és az internet biztonságos, tudatos és értékteremtő használatát a fiatalok számára. A technológiai robbanás nyomon követéséhez elengedhetetlen a tájékozódás a pedagógusok és oktatási szakemberek számára is. Ebben segít az Edtech Summit Hungary, az EduTech Hungary Zrt. és az EdTech Koalíció rendezvénye, ami a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Élményalapú Digitális Oktatási Kutatóműhelyének közreműködésével jött létre. Az esemény platformot biztosít az oktatástechnológiai ökoszisztéma szereplőinek a szakma legfontosabb témáinak megvitatására. A tanévindító szakmai konferencián mintegy 300 résztvevő, 30 hazai és nemzetközi előadó és 20 oktatástechnológiai kiállító cég vett részt. 

Csak az okosan használt eszközök segítik az oktatást 

Az oktatástechnológia egyre inkább az élményalapú tanulásra és a digitális készségek elsajátítására összpontosít, ahol a gamifikáció, a virtuális (VR) és a kiterjesztett valóság (AR) eszközök, valamint a mesterséges intelligencia (MI) révén a tanítás kreatívabbá és személyre szabottá válik. A közösségi média és az internet irányából érkező információ- és ingeráradat közepette a diákok figyelmének elnyeréséhez és lekötéséhez is kulcsfontosságú lesz az élményalapú, játékos oktatás. 

Fotó: Richard Soros

„Az iskola ma már nem csupán a hagyományos tantárgyak oktatásáért felelős, hanem az új generációk digitális készségeinek megalapozásáért is. Fontos, hogy a gyerekek ne kiszolgáltatott, passzív felhasználói legyenek az okoseszközöknek, hanem kibontakoztathassák tehetségüket és érdeklődésüket, felelősségteljes és értékteremtő módon használják a technológiát, produktív alkalmazói legyenek annak. Ehhez elengedhetetlen, hogy olyan készségeket fejlesszünk, mint az analitikus gondolkodás, a kritikus szemlélet és a komplex problémamegoldás” – mondta Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára az esemény megnyitóján. 

Még nem váltja le a pedagógust a robot tanár 

A digitális gyermekvédelem, a gyermekek, fiatalok számára biztonságos online környezet kialakítása, valamint a digitális eszközök tudatos használata központi kérdés az új technológiák alkalmazásában, különösen az MI által támogatott oktatásban, amely jelentős segítséget nyújthat mind az automatizálásban, mind a tanárok munkájának megkönnyítésében. Pedagógusképzés és felkészült tanárok nélkül azonban az oktatástechnológiai fejlesztés sem érheti el a célját. Ezért a szakértők szerint fontos lenne a pedagógus szakma társadalmi megbecsültségének visszaállítása, a tanári szakmát övező sztereotípiák lebontása és a digitális átmenetre felkészítő tanárképzés, továbbképzések. 

A tanárhiány megoldása központi kérdés és égető probléma. A pedagógus nem váltható ki robotokkal vagy mesterséges intelligenciával, de fontos, hogy a tanárképzésben is ott legyenek az innovatív megoldások. Az MI jól alkalmazva hasznos eszköz lehet mind a tanárok, mind a diákok kezében, de meg kell tanítanunk, mikor, mire és hogyan lehet produktívan használni a digitális technológiai eszközöket” - tette hozzá Koren Balázs, az EduTech Hungary Zrt. oktatástechnológiai szakértője. 

Nemzetközi együttműködés az oktatástechnológia fejlődéséért 

Az Európai Edtech Szövetség 2600 céget, startupot és oktatási szervezetet fog össze, köztük számos magyar technológiai céget, a magyar Edtech Koalíció több tagját is. Jannie Jeppensen, a szervezet elnöke szerint Európának azért kell a világ leginnovatívabb és leghatékonyabb edtech ökoszisztémájával rendelkeznie, mert az oktatás jövője és ezzel az államok versenyképessége a digitális készségeken múlik. „Az edtech megoldásoknak olyan módon kell igazodniuk az osztálytermekhez, hogy azok minden egyes tanulócsoport egyedi igényeihez, nyelvéhez és tantervéhez alkalmazkodjanak. Ezért szükséges a szoros, nemzetközi együttműködés. Európa számos kihívással néz szembe, mint például a technológiai verseny, a közszolgáltatások átalakítása és a zöld átmenet. Azok az országok lesznek versenyképesek, a változás nyertesei, akik rugalmas oktatási rendszereket építenek, fejlesztik a digitális készségeket, és támogatják az együttműködést a kutatási szféra, az edtech cégek és a gyakorló szakemberek között” – tette hozzá. 

Magyarországon az egy évvel ezelőtt, technológiai cégek, egyetemek, közoktatási intézmények, társadalmi szervezetek és az ágazatirányítás összefogásával létrejött EdTech Koalíció dolgozik azon, hogy az oktatástechnológiai ökoszisztémát gazdagabbá és erősebbé tegye. A mára 55 tagot számláló szövetség az információáramlás, a szakmai párbeszéd elősegítése, a nemzetközi beágyazottság építése, az üzleti lehetőségek feltárása, a kapcsolatépítés révén fejleszti a magyar oktatást. Munkacsoportjaik többek között a mesterséges intelligencia oktatástechnikai adaptálása és a digitális gyermek jóllét és gyermekvédelem témaköreiben készítenek szakmai háttéranyagokat, amelyek támogatják a közös, európai szintű irányelvek kidolgozását. 

Ezek a készségek versenyképesek a mesterséges intelligencia korában 

Varga-Bajusz Veronika felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkár felhívta a figyelmet a digitális térben a fiatalokat érintő kockázatokra és ártalmakra is, mint például a függőség és az online térben zajló zaklatás. A mesterséges intelligencia szabályozása kapcsán felidézte az Educatio kiállítás felmérésének eredményeit. A válaszadók több mint 85 százaléka egyetértett abban, hogy a jövő munkahelyeinek kialakításában fontos szerepet játszik a mesterséges intelligencia. Ennek használatát az iskolákban a megkérdezettek 72,4 százaléka szerint szabályozni kell. A válaszadók 75,7 százaléka mondta azt, hogy a mesterséges intelligencia segíti a számonkérés kijátszását. Abban viszont, hogy a mesterséges intelligencia ösztönzi vagy korlátozza a kreativitást, a válaszok már megoszlottak. Az államtitkár elmondta, hogy mindezek alapján alakították ki az alapelveket, amelyek mentén az ősszel szabályozni fogják a mesterséges intelligencia alkalmazását az oktatásban. 

A  konferencián elhangzott, hogy a demográfiai előrejelzések szerint 2040-re 10%-kal, mintegy 350 ezerrel kevesebb aktív munkavállaló lesz a munkaerőpiacon, amelynek kompenzálására az egyetlen megoldás a hatékonyság és a termelékenységnövelés. Ebben kulcsfontosságú a digitális technológia és a mesterséges intelligencia, hiszen nincs olyan munkakör, amelyben nem jelenik meg az automatizáció a következő években. Ahhoz, hogy a fiatalok lépést tudjanak tartani a változásokkal, az oktatásnak már most is a kritikus gondolkodást, együttműködést, csapatmunkát, alkalmazkodóképességet kell fejlesztenie. 2025-ben a kreativitás, az innovációs képesség, az interperszonális készségek, az érzelmi intelligencia, a vállalkozói tudatosság lesznek a legfontosabb kompetenciák, amelyek formális, hagyományos keretek között nehezen fejleszthetőek, de az oktatástechnológia már most is kínál megoldást rá.   

„Az oktatástechnológia középpontjában a gyermekek digitális jóllétének kell állnia. Fontos, hogy támogassuk a fiatalok hosszútávú, egészséges fejlődését és felvértezzük őket azokkal a digitális kompetenciákkal és tudással, amelyek egy még ismeretlen jövőben tudatossá és sikeressé tehetik őket. Az EdTech Summit Hungary küldetése, hogy megteremtse azt a közeget, ahol szakértők, cégek és pedagógusok közösen dolgozhatnak azon, hogy ezek az elvek és az új technológiák a mindennapi oktatás szerves részévé váljanak” - tette hozzá Dr. Rétfalvi Flóra, az EduTech Hungary Zrt. vezérigazgatója. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában