2020.02.15. 20:00
Egy munka nélkül maradt szexis szaxis és a nagybőgős kalandjai
Senki sem tökéletes – ezzel az aranyigazsággal zárul Peter Stone Sugar – Van, aki forrón szereti című musicalje a Csiky Gergely Színházban. Verebes István színész-rendező egy hatvan éve forgatott, népszerű film színházi „adaptációjával” örvendezteti meg a publikumot.
Aki prekoncepcióval ül be a nézőtérre, és a hajdani zenés Broadway-változat atmoszférájával hasonlítgatja a darabot, melyben Jack Lemmon, Tony Curtis és Marilyn Monroe is játszott, csalódni fog. Aki a szórakozás miatt választja, az viszont két óra derűre számíthat. Verebes senkit nem akar kioktatni; egy célja van: sokakat megnevettetni e könnyű történettel.
Két munka nélkül maradt zenész, Joe, a szaxofonos – Rák Zoltán – és Jerry, a nagybőgős – Benedek Dániel –, valamint egy chicagói lányzenekar egymásra találásáról szól a mű, mely bonyodalommal indul, hiszen a fiatal muzsikusok csak nőnek álcázva lehetnek tagjai a Floridába készülő csapatnak. Az utazás különösen jól jön, mivel szemtanúi egy maffialeszámolásnak, ezért bármikor elkaphatják őket. A megmenekülés és a mindennapi betevő reményében felszállnak a hálókocsis vonatra. Sűrűn ültetett gegek, megkapó helyzetkomikumok hálójában sikerül leplezni nemüket, s gerjedelmüket. Szoknyában, parókában vannak ugyan, de a férfiösztön parancsszóra nem altatható el…
Ráadásul mindketten belezúgnak Virágba, a töményet kedvelő, s általában a szaxofonos pasikra gerjedő, megnyerő külsejű énekesnőbe, akit Mikecz Estilla játszik-énekel elementáris erővel és bujasággal. A férfizenészek ugyan megpróbálják maguk mögött hagyni múltjukat, a rendőrségi razzia, majd a véres leszámolás élményét, hiszen korábbi kenyéradójuk imaházként működtette az illegális szórakozóhelyet, de akadt aki „felnyomta” a tulajt, a Sarkadi Kiss János alakította Spats Colombot. Sarkadi Kiss, a mindenkivel fölényes maffiavezér egyébként szakmájának „gyöngye”, folyton leckézteti izomagyú kisgengsztereit.
Az alvilág mocskából érkezik az énekescsapat a napfényes Floridába, ahol másféle bűnök (is) kísértenek. Joe immár Josephine-ként, Jerry pedig Daphnéként próbál beilleszkedni a lánycsapatba, de nehezen tűrik magukon a parókát, a női ruhát, s cipőt. Virág a magát milliomos olajtársasági főnöknek kiadó Joe-val randevúzik egy jachton, s úgy tűnik, megtalálta álmai legújabb hercegét, Daphne kegyeit pedig elnyeri az öreg milliomos, a kiváló libidónak örvendő Osgood Fielding, azaz Koltai Róbert, aki feleségkeresőben szállt meg a hotelben, s mindenkinek készséges szolgálatába szegődne. Egy drága karkötővel is meglepte újdonsült „kedvesét”…
Igazi szakmai bravúr a musicalt a hátán vivő, két fiatal férfizenész „nővé válásának” az útja. Benedek Dániel szerepében már-már valóságos metamorfózison megy át, mi több, identitásválság fenyegeti, de a meghívott vendégként játszó Rák Zoltánt is megtalálta e figura. A zenekar menedzserét, Bienstockot játszó, nőcsábász Kalmár Tamás folyton évődik elvált feleségével, Sweet Sue-val, akit Voith Ági alakít, de a darab végére ők is visszatalálnak egymáshoz.
A Mira János minimáldíszletei között, s a Cselényi Nóra tervezte jelmezekben játszott előadásban – amelyhez Gulyás Anna koreografált sokat sejtető táncokat –, egy véletlenül elöl felejtett piros szemüveg leplezi le Joe-t, s az „operabarátok rendezvényére” érkező maffiabanda elől menekülve, a jacht felé tartó motorcsónakon lekerül fejéről a fekete paróka.
Csakúgy, mint Jerry kobakjáról a szőke, ondolált vendéghaj, s elhangzik az is: én is férfi vagyok. Erre érkezik a válasz Osgoodtól: Senki sem tökéletes.
Ismét színpadon
Sokunk öröme, hogy Tóth Eleonórát ismét láthatjuk a színpadon. Az ereje teljében lévő színésznő ugyan epizódszerepet kapott, melyben a segítőkész, igazán jóságos hölgyet, Nellyt alakítja. Nagy szerepe volt többek között abban, hogy a munka nélkül maradt muzsikusok rábukkanjanak a női zenekarra, de abban is, hogy női ruhát szerezzen nekik.