2021.10.22. 11:30
A tudomány csodáinak szentelte pedagógusi karrierjét
Haragh Ferenc Botykapeterdről indulva bejárta egész Európát. Eszébe sem jutott, hogy az Osztrák-Magyar Monarchia területéről valaha is elköltözzön, annyira szereti a természeti erőktől védett, biztonságot jelentő Magyarországot.
Fotó: Lang Robert Kaposvar
Egy nagy stóc könyv állt Haragh Ferenc asztalán, amikor kaposvári otthonában fogadott. Ez önmagában nem volna különleges, főként egy nyugdíjas pedagógus esetében, ám hogy valamennyi kötetnek ő a szerzője, szerzőtársa, mindenképp figyelemreméltó. Több kiadványt nyugdíjas évei alatt írt emlékeiből, amelyek sorait különleges humorával fűszerezett. Egyszer szívszorongató, másszor csibészes történetei különleges és valós képet nyújtanak még aktív korszakából.
– Sokáig voltam kollégista, ami azt eredményezte, hogy nemcsak szerettem a diákokat, hanem közösségépítő is voltam – mondta. – Bejártuk az egész Kárpát-medencét. Szlovákia volt a kedvencem, a Kárpátok, akár sátorral is. A Tanácsfalvi kilátónál a 300 méter mély szakadék szélén sétált az egyik tanítványom. Oda sem mertem nézni. Az egyik társát kértem meg, hogy tudósítson, elhagyta-e a veszélyzónát – elevenítette fel emlékeit Haragh Ferenc, az egykori, kaposvári tanítóképző természettudományi tanszékének vezetője. – Vereckére is felmentünk a hallgatókkal. Ők autóval, én gyalog. Feszty Árpád is gyalog mászta meg a vadrózsák között, hogy a Honfoglalást valósághűen tudja megfesteni – tette hozzá az egykori tanszékvezető, akinek a kőzettan volt a kedvenc területe.
– A kőzetek nagy része drágakő, keménységi foka miatt több célra is használható némelyik. A legismertebb a gyémánt, de az én kedvencem a labradorit, amelyik kék színben is pompázhat. Egy kirándulás alkalmával egy Lenin-szobron akadt meg a szemem. A többiek nem értették, viccelődtek, miért érdekel annyira. Labradoritból volt... – mesélte nevetve.
Mindig arra törekedtem, hogy felébresszem a hallgatókban az ösztönt, hogy azt tanítsák, amiben otthon vannak. Ha például a geológiát kedvelem, akkor olyan helyre vigyem a hallgatókat, ahol be tudom mutatni, ami érdekes a témával kapcsolatosan – mondta a földrajz szerelmese, aki szerint a hallgatókat motiválni kellene, hogy ne a könnyebb utat válasszák.
– Amikor a Táncsicsban tanítottam, sok híres tanár kollégám volt. Napjainkban egyre kevesebb ilyen szaktekintély van a pedagógusok között. A tekintélyt saját maguknak kellene kivívni, ám úgy nem egyszerű, hogy nem tudnak előfizetni szakmai folyóiratokra, könyvekre, csupán az internetről tájékozódnak – hívta fel a figyelmet. – A legtöbb disszertáció mindig is pedagógiából készült, a nehezebb területek, mint a biológia vagy kémia, nem népszerűek, mert nehezek. Talán, ha jobban elismernék, és ezáltal felemelnék azokat, akik ezt a területet választják, többen vállalnák a vele járó nehézségeket.
A tanítóképző egykori tanszékvezetője szerint a következő generációk sínylik meg, hogy kikopnak a természettudományokat oktató tanárok. – A jövőnk múlik azon, hogy a természettudományokat milyen szinten tanítják az iskolákban – mondta. – A folyamat oda vezet, hogy a természetet és annak összefüggéseit nem értelmezik tisztán. Számos téveszme is kialakulhat, ezért a természettudományok tanítása elsődleges lenne. Fel kellene zárkózni más országokhoz, mert fáziskésésben vagyunk.
Iskoláról iskolára tanult és tanított
A pécsi tanárképzés után a kaposvári Táncsics Mihály-gimnáziumban tanított, közben a Szegedi Tudományegyetemre járt, ahol doktori disszertációjában Somogy tájainak mezőgazdasága és a természeti környezettel kapcsolatos következtetések foglalkoztatták. Tanított a kaposvári közgazdasági szakközépiskolában is, ahonnan meghívták az egykori tanítóképző főiskolára, ott a természettudományi tanszéket vezette.
– Utólag néha elgondolkodom azon, mi lett volna, ha az agráregyetemtől hívnak meg tanítani, és a természettudományokkal egy olyan helyen foglalkozom, ahol azoknak sokkal hangsúlyosabb szerep jut – merengett el a napokban nyolcvanadik életévét betöltő Haragh Ferenc, aki tíz esztendőn át a Kaposvári Pedagógus Szakszervezet titkáraként, ahogy a hallgatókat, úgy természetesen a tanárokat is gyakran kirándulni vitte.
Fotó: Lang R.