2024.05.11. 06:50
Fekete dobozban oldották meg a világ bajait a középiskolások
Rengeteg különleges színházi élményt kínált az Assitej Gyermek- és Ifjúsági Színházi Biennálé egész héten. A fővárosi Káva Színház Jégföld című előadásán egy disztópikus világba csöppentek a nézők, a darab egy pontján, szinte észrevétlenül a közönség is az előadás része lett az Agórában.
Fotó: Lang Róbert
A Jégföld igazi különlegessége, hogy a színészek irányítottan, egy-egy témában megkérdezték a nézőtéren helyet foglaló középiskolásokat. – Mindig valamiféle részvételt kínálunk a hozzánk érkező fiataloknak és idősebbeknek. Az előadásaink mindig problémaközpontúak, egy-egy olyan téma kerül terítékre előadás közben, amely minket és a közönséget is foglalkoztatja – mondta Kardos János, a 27 évadát adó társulat művészeti vezetője.
A határok előadás közben elmosódnak a darab karakterei és a nézők között a kinyíló, bezáródó dobozdíszletben. – Jellegzetes módszer, amit használunk, a nyitás. Ilyenkor bevonjuk a közönséget is, de olyan is előfordul, hogy a karakter vívódása és dilemmája hangzik el a közönség felé. Ebben az a nagyszerű, hogy teljesen spontán, nincs előre megírva, mit fognak mondani rá a nézők – tette hozzá a Jégföld női főszerepeit játszó Kőszegi Mara.
A Káva előadásai lehetőséget adnak a párbeszédre érzékeny témákban, ilyen az izoláció, a kirekesztés vagy éppen az emberi élet mély erkölcsi dilemmái. – Az a közös tapasztalatunk, hogy a diákokat ezekről a témákról nem szokták megkérdezni. A közoktatás nem igazán ad lehetőséget arra, hogy elmondhassák azokat a dolgokat, amelyek rájuk is hatnak – fogalmazott Takács Gábor.
A Jégföldet a Káva Színház felnőtteknek is bemutatta már többször. A Sigrídur Hagalín Björnsdóttir izlandi újságírónő tollából származó eredeti regény (A sziget) a világjárvány első hulláma idején íródott. – A gyerekek reakciói többnyire a Covidhoz köthetőek, de ehhez hozzájött a háború is – mondta Takács Gábor. Ezért aztán egy-egy előadás alkalmával kiválóan kirajzolódik a nézők lelki állapota is.