2011.11.21. 07:44
Szolgálnak, mérnek: non-stop rendőrségi sztrádaláz az M7-esen
Három és fél éve teljes hosszában járható az M7-es sztráda somogyi szakasza: az autópálya a rendőrségnek nemcsak forgalmat, de jóval több intézkedést, munkát jelent.
Gyorsított eljárásban hat hónap felfüggesztett fogházra ítélte a marcali bíróság azt az ukrán kamionsofőrt, aki szombaton az M7-es autópálya szegerdői pihenőjében belerohant egy román kamionba. A rendőri ellenőrzés során kiderült, hogy a pótkocsis kamion sofőrje erősen ittasan ült a volán mögött, a vérvétel 3,82 ezrelékes alkoholszintet mutatott ki nála. Az is kiderült, hogy az Olaszországból Szlovénián át az M7-esre érkezett sofőr út közben folyamatosan ivott, legalább három liter bort öntött magába vezetés közben.
A hétfői hír mellett két kamionbaleset, lezárt sztrádaszakaszok, kétszáz felett száguldozó sofőr – csak az elmúlt szűk hét krónikája is mutatja, mennyi munkát jelent a megye rendőreinek az M7-es autópálya 2008 júniusa óta teljes egészében járható somogyi szakasza. Az autópálya ugyan már 2002-ben elérte a megyét – Zamárdiig épült meg a négy sáv –, s 2005-ben átadták a Balatonszárszó–Ordacsehi, egy évre rá az Ordacsehi–Balatonkeresztúr szakaszt, ám a Zamárdi–Balatonszárszó közötti útra a kőröshegyi völgyhíd miatt 2007-ig várni kellett, míg a nyugati megyehatárt csak 2008-ban, a Balatonkeresztúr–Zalakomár közötti rész átadása után érte el a sztráda. Ettől kezdve a nagyjából száz kilométernyi autópálya minden nyűge szakadt a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság nyakába.
– A sztráda somogyi szakasza három helyi kapitányság, a siófoki, a fonyódi és a marcali illetékességi területén halad keresztül, s két autópálya alosztály létesült rajta – tájékoztatott Karsay Kornél, a megyei rendőr-főkapitányság sajtószóvivője –, a fonyódi és a balatonvilágosi állomány huszonnégy órás folyamatos jelenlétet biztosít az M7-esen.
A rendőri jelenlét természetesen elsősorban közlekedésrendészeti ellenőrzéseket jelent – sebességmérést, illetve a külföldi járművek kiemelt vizsgálatát –, napi szinten kell intézkedni műszaki hibás járművek ügyében, míg évente két-két alkalommal pedig demonstratív ellenőrzéseket tartanak az alosztályok tizenöt-húsz fővel.
– Az ilyen alkalmakkor minden járművet az ellenőrzési helyekre terelnek a kollégák – folytatta Karsay Kornél –, ahol a járműveket és azok vezetőit is ellenőrzik. Az ilyen akciókba az ellenőrzéseket társszerveket, azaz a tűzoltóságot, a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt és a Nemzeti Közlekedési Hatóságot is bevonjuk, utóbbival havonta egyszer amúgy is tartunk közös ellenőrzést.
Kiemelt figyelem jut a kőröshegyi viaduktra, melyen nincs leállósáv, így amennyiben baleset történik, vagy műszaki hiba miatt akad el egy jármű, az elszállítás, illetve a forgalomirányítás gyors intézkedéseket kíván.
– A sztrádán a leggyakoribb baleseti ok a gyorshajtás – folytatta Karsay Kornél –, emellett még az elalvás, a figyelmetlen vezetés, a nyári hónapokban pedig a nagy forgalom miatti, úgynevezett „utoléréses baleset” számít gyakorinak.
Az idén november közepéig egyetlen halálos baleset történt az M7-es somogyi szakaszán, emellett huszonkét személyi sérüléssel járó balesetnél kellett intézkedniük a rendőröknek – utóbbi adat kétharmada a tavalyi év azonos időszakának.
– Csökkenés figyelhető meg a halálos, a súlyos és a könnyű kimenetelű balesetek számában – állította a megyei rendőr-főkapitányság sajtószóvivője. – Jellemző módon a kamionosok, illetve az átutazó külföldiek okozzák a legtöbb balesetet a már említett fáradtság-kialvatlanság miatt.
Persze nem csak közlekedési ügyekben kell intézkedniük a rendőröknek, az autópálya-pihenőkben – főként a kamionsofőrök miatt – megjelentek a prostituáltak, velük persze futtatóik, s ezzel együtt a különböző vagyon elleni bűncselekmények száma is elszaporodott.
– A leggyakrabban lopások, illetve üzemanyaglopások miatt kell intézkednie a kollégáknak – mondta Karsay Kornél –, akik kiemelt figyelmet fordítanak a pihenőhelyek ellenőrzésére. Lopás miatt amúgy tavalyelőtt négy, tavaly tizenöt, az idén októberig pedig tizennégy esetben kellett intézkedniük.
Gyorshajtó-rekorderek az M7-es somogyi szakaszán 2011-ben
Január 185Február 214
Március 206
Április 215
Május 212
Június 235
Július 204
Augusztus 211
Szeptember 194
Október 211
A 2010-es rekorder: 257!
Február 214
Március 206
Április 215
Május 212
Június 235
Július 204
Augusztus 211
Szeptember 194
Október 211
A 2010-es rekorder: 257! -->