2013.10.08. 10:50
Az előírások hálójában: bürokrácia nyomja agyon a cégeket
Jelentősen nőttek a cégek adminisztrációs terhei egy friss felmérés szerint. Somogyi cégvezetők, döntéshozók azt mondják: a túlzott szigor, az értelmetlen bürokrácia a versenyképesség rovására mehet.
– Mire kíváncsiak a hatóságok: már arra is, hogy milyen gatyát vesz fel az ember? – fakadt ki Laczkovics Sándor, a magyaratádi Barátság mezőgazdasági szövetkezet elnöke. – Annyi mindenről kell beszámolót, statisztikát készíteni, hogy lassan követhetetlenné válik az egész folyamat.
A 2010 óta regnáló kormány – szavakban – sok intézkedést hozott a vállalkozók adminisztrációs terhelésének csökkentésére, s ezek kormányzati források szerint 500 milliárd forinttal csökkentették a vállalkozások kiadásait, olvasható a GKI Gazdaságkutató Zrt. tájékoztatójában. A cég augusztusban reprezentatív felmérést végzett a magyar vállalatok körében, s 978 válaszadó cégvezetőtől a többi között megkérdezték: miként változtak adminisztrációs terheik 2010-hez képest az adózás, a számvitel és pénzügy, munkaügy, a humánpolitika, a környezetvédelem, illetve a beruházásokhoz kapcsolódó engedélyezési eljárások területén.
A vállalatok minden vizsgált területen jelentős tehernövekedést érzékeltek, különösképpen az adózással, a számviteli és pénzügyi kötelezettségekkel kapcsolatos adminisztrációt érzékelik nagyobb tehernek, mint 2010-ben – derült ki a GKI Gazdaságkutató Zrt. felméréséből. A cégek közel 78 százalékánál nőttek az adózási, s mintegy 74 százalékánál a számviteli, pénzügyi terhek. Létszám-kategóriák szerint a 21-50 és az 51-150 fő közötti alkalmazotti létszámú cégeket az adózási bürokrácia különösen sújtja, de a nagyvállalatok közül is sokan panaszkodnak erre.
– Szerintem nem csökkent az adminisztráció, sőt, inkább jelentősen nőhetett – fejtette ki Laczkovics Sándor. – Hagyjanak minket dolgozni, a rengeteg bürokratikus teendő helyett inkább nyugodtan végezhessük a termelő munkát. A közelmúltban Németországban jártam, több mezőgazdasági cég működését láttam: ahogy hallottam, meglehetősen egyszerűen megoldották az adminisztrációs feladatokat. Termelnek, dolgoznak, s a végén elkészítik a bevallást a gazdálkodók és nem panaszkodnak úton-útfélen a rengeteg körmölni való miatt. Persze nyilván más a helyzetük a német parasztoknak, hiszen ők már január elején tudhatják, hogy mit termesztenek abban az évben, s várhatóan miként alakulnak a felvásárlási árak...
Ágazatok szerint az építőiparban csak a környezetvédelmi, az iparban az engedélyezési papírmunkát érzékelik közepesen növekvőnek, míg a többi adminisztráció rendkívül nagymértékben nőtt megítélésük szerint, állítja a GKI Gazdaságkutató Zrt. összegzése.
Illés János, az építőanyag-kereskedelemmel és ipari alpintechnikával foglalkozó kaposvári Color Max Kft. üzletágvezetője kérdésünkre kifejtette: az építőipar nagyon összezsugorodott, alig van munka, a vállalkozásokra mégis sok feladatot pakoltak rá. Az adminisztrációs teendők növelik a költségeket.
– Egyik oldalon csökkent az adó- és az adminisztráció, a másik oldalon viszont mindkettő emelkedett, így szerintem összességében ott tartunk, ahol korábban – mondta Budai Ferenc, az Iposz megyei elnöke. Friss példa: az úgynevezett E-építési napló többletterhet ró a mikrovállalkozókra. Szerinte nehéz elképzelni, amint egy idősebb kőműves laptoppal rohangál és számítógép segítségével intézi ügyes-bajos dolgait. Kiemelte: egyszerű, átlátható folyamatokra lenne szükség a gazdasági életben. Örömteli lenne, ha nem kellene fél napokat adminisztrációval tölteni.
– Gyakorta hallani, hogy a környezetvédelemmel kapcsolatos adminisztráció kemény – fogalmazott Tajnafői István, a Kapos Járműgyártó- és Javító Zrt. elnöke. – Az adózási- és pénzügyi előírások is sűrűn változnak, feltétlenül érdemes a módosításokat követni.
A közlekedési cég vezetése – ahol kora ősszel mutatta be az új kaposvári autóbuszt, a Compactot – személyesen is megtapasztalták a környezetvédelmi szabályokból fakadó adminisztrációs teendők özönét. Ide tartozott egyebek mellett a motorbesorolással kapcsolatos feladat, de a napi működés során más területen is érzékelhető a szigorú számonkérés. Tajnafői István e körbe sorolta a többi közt a veszélyes hulladékok naprakész nyilvántartásával kapcsolatos előírásokat: minden felhasznált olajat, szűrőt és festékpatront is pontosan rögzíteniük kell. A zrt. egy szolgáltató céget bízott meg a munkaügyi feladatok ellátásával, s bár a szakember ebben az esetben is nőttek a terhek, ám alapvetően egyetért a szigorítással.
– Szerintem ez alapvetően az engedély nélküli foglalkoztatás, a feketemunka ellen van – húzta alá. – A szigorítás a gazdaság fehérítését is szolgálja.