2014.01.09. 08:04
Amikor a bank viszi a kocsit: hátramenetben az autókereskedők
Erre az évre 10-12 százalékos növekedést prognosztizál a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). Az idén várhatóan 62 ezer darab új személyautót helyeznek forgalomba országosan, ám szakértők szerint a piac konszolidációjáig még néhány évnek el kell telnie.
– Odavágott a gazdasági válság az egész szakmának – emelte ki Guzmics László, a kaposvári Kapos Autó Kft. ügyvezető igazgatója. – Már a használtautó-forgalom is árnyéka az egykorinak, s meglehetősen gyengék a 2014-es kilátások.
A lakosság anyagi helyzete, a kedvező hitelek hiánya, továbbá az ügyfelek megrendült bizalma a bankok iránt eredményezte azt, hogy erre a szintre süllyedt a hazai autópiac – folytatta a szakember, aki 1992-től irányítja a Suzuki márkakereskedést. Szerinte sokan befürödtek a hitelekkel, s ezért egyre bővül a kör, amely eleve elzárkózik bármilyen banki pénzfelvételtől. A szakember több olyan családot ismer, amelyik pórul járt: a pénzintézet vitte a kocsit, mivel már nem tudták törleszteni a megemelkedett hitelt. Pedig ezek az emberek általában évekig tisztességesen fizettek, ám a rohamosan növekvő kiadást már képtelenek voltak kigazdálkodni. S mire lehet számítani az idén? Guzmics László azt mondta: már azzal megelégedne, ha legalább a főbb tavalyi üzleti eredményeket megismételnék.
– 1992-től 2005-ig tartott a felfutás időszaka – tette hozzá. – Akkor évente 250-260 új autót adtunk el. Tavaly a 25 új gépkocsin kívül 35 használt jármű talált gazdára. A várva vár tömeges flotta-beszerzés elmaradt, a cégek, önkormányzatok zöme nem engedheti meg, hogy egyidejűleg 4-5 új járművet rendeljen meg. A magánvásárlók körében is átrendeződést tapasztaltak: új gépkocsivásárláskor egyre többen nem adják le a használt kocsit, hanem azt a szülők felnőtt gyerekeiknek ajándékozzák. S amíg korábban a hétszázezer, egymillió forint között kínált, viszonylag keveset futott autókat keresték főleg, addig manapság 300-600 ezer forintos gépkocsik a kelendőek.
A márkakereskedések zöme alapvetően a szerviztevékenységből él meg, már aki túlélte a válságot. A megyeszékhelyen is több kereskedés bezárt vagy jelentős átalakuláson ment keresztül.
Keresztes Péter, a megyei vállalkozásfejlesztési központ igazgatója szerint jó ötlet volt, hogy számos vállalkozásnál a járműjavítási üzletágat tudatosan fejlesztették, s egyéb kiegészítő tevékenységet, így a műszaki vizsgáztatást is vállalnak. Erre számos példa van megyénkben, ezek a vállalkozások talán könnyebben viselik a nehézségeket.
Karg Ferenc, a kaposvári Karg Volkswagen-Skoda márkakereskedés tulajdonosa úgy tudja: Somogyban tavaly 511 új autót helyeztek forgalomba. Összehasonlításul: cégcsoportjuk hat éve csaknem ennyi gépkocsit értékesített egymaga.
– Amelyik autókereskedő társaság manapság nullás eredményt ér el, az már óriási dolognak számít – húzta alá Karg Ferenc. – Egészen bizonyos, hogy csak pár év múlva billen helyre a piac, nagyon lassú tendenciáról beszélhetünk. Csaknem 70 százalékkal esett vissza a járműkereskedői üzletág ám a magas rezsiköltség tovább súlyosbítja a gondokat. Korábban olyan értékesítési-javító rendszer üzemelt, mely évi 150-160 ezer jármű értékesítésével számolt, manapság nagyjából 60 ezer új gépkocsiról lehet szó.
Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke a Somogyi Hírlap kérdésére rámutatott: erősen indokolt lenne a belföldi járműflotta fiatalítása, bővítése. Magyarország a motorizáltság területén lemaradásban van: amíg az EU-ban ezer lakosra 480 autó jut, addig idehaza 300. Punik László, a somogyi veterán jármű egyesület elnöke amondó: részben az adó- és járulékcsökkentéssel lehetne felpörgetni a hazai autópiacot.
Zsugorodik a piac
Somogyban 5103 motorkerékpárt, 94 770 személygépkocsit és 488 autóbuszt tart számon a KSH. Tehergépkocsiból, dömperből, és különleges célú gépkocsiból 13 095 darabot regisztráltak. A somogyi személygépkocsik átlagéletkora – a 2012-es adatok szerint – 13,2 év volt.
A teherautópiac jelentős változáson ment át. A nagyhaszon járművek forgalomba helyezése esetében az óvatos 6 százalékos előrejelzést a valóság messze felülmúlta, s mintegy 20 százalékos növekedést produkált, derült ki az MGE tájékoztatójából. Ennek fő oka, hogy 2014-ről az Euro 6 átállás miatt előrehozott forgalomba helyezések valósultak meg az év utolsó harmadában. 2014-ben 20-25 százalékos csökkenéssel számolnak a szakemberek, s közel 3600 új tehergépjármű értékesítésére számítanak.