2017.08.24. 13:52
Sosem látott formációval lép fel Stanley Jordan a Fertőrákosi Barlangszínházban
Az amerikai zenész a világon először Magyarországon áll színpadra a világhírű chilei basszusgitárossal, Christian Galvezzel, valamint két magyar ütőhangszeressel, a Kossuth-díjas Horváth Kornéllal és Dörnyei Gáborral.
A Fertőrákosi Barlangszínházban szeptember 30-án fellépő kvartett az amerikai, a brazil, az afro és európai zenekultúrából merítve építi fel produkcióját.- hangzott el a koncert sajtótájékoztatóján csütörtökön, Budapesten.
„Nagyon izgatott vagyok a koncert miatt” – mondta az eseményre küldött videoüzenetében a különleges „tapping” technikájáról híres Stanley Jordan, aki úgy fogalmazott, a kedvenc zenészeiből válogatta össze társait a soproni fellépéshez.
Aki nem látja pontosan maga előtt, milyen is a tapping, az ebből a Stanley Jordan-produkcióból fogalmat alkothat magának erről a bravúrmutatványról:
Dörnyei Gábor hangsúlyozta: Stanley Jordan valódi világklasszis, zenéje teljesen egyéni.
„Olyan jazz-zenész, aki folyamatosan improvizál, ömlik belőle a zene. Gyakorlatilag ő egy végtelen zenehalmaz”
– fogalmazott a dobos, aki már több alkalommal, köztük az első magyarországi fellépésén is játszott Stanley Jordannel 2016-ban. Hozzátette: az eddig 13 lemezt megjelentetett Christian Galvez az új generáció egyik kiemelkedő virtuóza.
A sajtótájékoztatón Horváth Kornél elmondta, hogy másfél-kétéves felkészülés áll a koncert mögött, és hatalmas megtiszteltetés Stanley Jordan produkciójában fellépni. Mint fogalmazott, az amerikai gitáros nem csupán technikája, hanem a közös zenéléshez való hozzáállása miatt is egyedülálló jelenség.
A Fertőrákosi Barlangszínház a világ egyik legeredetibb koncerthelyszíne – fűzte hozzá Horváth Kornél. Hasonlóan vélekedett Kollmann Gábor, a Magyar Jazz Szövetség alelnöke is, aki szerint a színház alkalmas megszólítani a környező országokban élő jazzrajongókat is.
Stanley Jordan olyan zenét képvisel, amely közel tudja vinni az emberekhez a jazz műfaját, a közönség részéről nem követel kivételes tudást, sem meditatív állapotot – emelte ki Kollmann Gábor.
A Zene Enciklopédia szócikke szerint gyakorlatilag ez a gitárokon játszva megvalósítható leglátványosabb technika, mikor is a pengetős kéz valamely ujja is a fogólapon dolgozik. A technika elnevezése az angol „tap” (csap) szóból származik, mert jól oda kell ám csapni azt az ujjat. A történelme ködös, sokan sokfélét mesélnek róla. Sokan hiszik azt, hogy Eddie Van Halen „találta fel”, mert ő játszott először komolyan ilyet a 1980-as lemezükön. Erre ő azt nyilatkozta, hogy Jimmy Page ( Led Zeppelin) egy koncerten a jobb kezével is hangokat fogott a nyakon, ezt fejlesztette tovább. A történet másik szála Brian May-hez (Queen) vezet, aki már 197X-ben játszott ilyesmit az egyik dalukban, és ő pedig azt mondta, hogy Billy Gibbons-tól ( ZZ Top) látta először.
Borítókép: AFP / ERNESTO RODRIGUES / Agência Estado