2019.07.29. 09:18
Nem várt fordulat lehet a Hableány büntetőügyében
Hétfő délelőtt vizsgálja a Kúria, hogy törvényes volt-e óvadék fejében szabadlábra helyezni a 28 ember halálát okozó balesettel gyanúsított hajóskapitányt, Jurij C.-t. Sajtóinformációk szerint újabb gyanúsítások történhetnek.
Budapest, 2019. június 11. A Clark Ádám úszódaru az elszállítást végzõ uszályra emeli a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó roncsát 2019. június 11-én. A Hableány május 29-én süllyedt el a Margit hídnál, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét embert sikerült kimenteni, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. MTI/Mónus Márton
Forrás: MTI
Fotó: Mónus Márton
A Ripost arról ír, hogy nem várt fordulatra kerülhet ma sor a Hableány tragédiájának büntetőügyében.
A lap úgy tudja, bővülhet Jurij C. bűnlistája, és akár újabb gyanúsított is képbe kerülhet. A Hableány 28 emberéletet követelő tragédiája miatt
jelenleg halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetésével gyanúsítják a Viking Sigyn 64 éves kapitányát. Ezért a bűncselekményért akár 8 év börtönbüntetést is kaphat.
Bár a május 29-én történt baleset után őrizetbe vették, két hét múlva 15 millió forintos óvadék fejében már szabadon is engedték őt.
Szabálytalan és felelőtlen volt a kapitány az ügyvéd szerint:
„Mindez annak ellenére történt, hogy a kapitány közvetlenül az ütközés után valamit letörölt a telefonjáról, tehát, bizonyítékokat tüntetett el. Ez pedig az egyik komoly indoka annak, miért is kellene előzetes letartóztatásban lennie. Azt pedig lehet, hogy sosem tudjuk meg, hogy mit tüntetett el közvetlenül a tragédia után” – fejtegette dr. Sógor Zsolt, a Hableány tulajdonosát képviselő ügyvéd.
„Álláspontom szerint a baleset egyértelműen a kapitány sorozatos szabálytalanságai és felelőtlen viselkedése miatt történt meg. Ilyen például az, hogy kikapcsolta a radar hangjelzését, ami figyelmeztethette volna az ütközés közeledtére. Minden bizonnyal rutinból hajózott, nem tervezte meg előre az utat. A hajó kormányállása is ezért lehetett egy méterrel lejjebb. Ezt sem a vízállás, sem a hidak magassága nem indokolta. Lehet, hogy korábban szükség volt arra, hogy leeresszék, ám a budapesti szakaszon erre nem volt szükség. Egy méterrel magasabbról pedig lehet, hogy jobban láthatott volna. Javasoltuk is, hogy rekonstruálják a balesetet egy a Hableányhoz hasonló méretű hajóval. Ezek után a hab a tortán, hogy nem tudni mit csinált az ütközéskor, és utána pedig nem kezdett hozzá a mentéshez” – fogalmazott az ügyvéd.
Ez utóbbi miatt akár újabb bűncselekménnyel – a segítségnyújtás elmulasztásával – is meggyanúsíthatják a kapitányt.
A segítségnyújtást azonban nem csak Jurij C., hanem a mögötte haladó testvérhajó, a Viking Idun kapitánya is elmulaszthatta.
Mindössze négy perccel az ütközés után beszéltek, ekkor Jurij tudta, hogy balesetezett, a másik orosz kapitány pedig hallotta, hogy valaki kiabál. Ennek ellenére mind a ketten továbbhaladtak, pedig tudták, hogy emberek vannak a vízben.
„Az előző hét szerdáján indítványoztam, hogy vizsgálják meg a segítségnyújtás elmulasztása bűncselekmény lehetőségét a Viking Sigyn és a Viking Idun kapitánya esetében is”
– jelentette ki dr. Sógor Zsolt, aki hozzátette: a hétfői meghallgatáson a Kúria nem bírálhatja felül a másodfokú bíróság döntését, tehát nem teheti ismét letartóztatásba Jurij C.-t. Ez csak abban az esetben történhet meg, ha egy másik bűncselekménnyel is meggyanúsítják.
A Ripost úgy tudja, hogy épp ez fog történni, és az sem kizárt, hogy az Idunon szolgálatban lévő kapitányt is előveszik ugyanezért. Főleg, hogy kiderült:
az a fedélzeti kamera, ami a Viking Sigynen nem rögzített, az Idunon igen, és a felvételen látszik, ahogy a bajba jutott emberek kapálóznak a Dunában.
A terjedelmes tanúvallomások egyike sem szól arról, hogy a két kapitány közül bármelyik is az emberek mentésére sietett volna.
Jurij C.-t a fedélzeten tartózkodó turisták figyelmeztették, hogy összeütközött egy másik hajóval. Ezt még a közvetlen felettesének is bevallotta.
Pár perc múlva megkérdezte a mögötte haladó másik Viking kapitányát, hogy lát-e valamit, és a nemleges válasz után mindketten tovább haladtak.
Eközben a matrózai már saját szakállukra belekezdtek a mentésbe.
„Láttam, hogy egy személyt visz, sodor a víz, hallottam, hogy sikoltozik. Ezek után csak egy nadrágot rántottam magamra, és azonnal mentem a mentőcsónakhoz, hogy vízre tegyem. Futás közben kiabáltam, hogy Ember a vízben! A két gépész kollégám segített leereszteni a csónakot, hoztunk mentőmellényt, és ekkora már a matróz kollégám is megérkezett” – emlékezett vissza a Viking Sigyn matróza a vallomásában. Társával együtt úgy kezdte el menteni a vízből az embereket, hogy fogalmuk se volt arról, hogy az ő hajójuk sodorta oda őket.
Még idén lezárulhat a nyomozás
A rendőrség gyorsan halad a nyomozással, és a terveik szerint még ebben az évben le tudják zárni a nyomozást. Ha minden jól halad, az ügyészség 2020 márciusában már vádat is emelhet, és a nyáron megkezdődhet a bírósági tárgyalás. A Hableány az eljárás végéig rendőrségi zár alatt marad, és csak utána készítenek emlékművet belőle.
Hableány
- Folytatódik a 4,3 milliárd forintos kártérítési per
- Hableány-katasztrófa: Megkezdődött a hajózási társaságok elleni polgári per
- Svájci bíróságon perlik be a Hableány sétahajót elsüllyesztő Viking üzemeltetőjét
- Egy éve emelték ki a Hableány sétahajót a hullámsírból
- Szijjártó Péter: ősszel avathatják fel a Hableány-tragédia áldozatainak emlékművét