2019.01.29. 09:32
Tulajdont szerezhet az állam a Balatoni Hajózási Zrt-ben
Újra tulajdonos lehet az állam a Balatoni Hajózási Zrt-ben. A Magyar Közlöny január 25-i számában megjelent kormányhatározat szerint a társaság 1 milliárd 424 millió forint névértékű részvénycsomagja ingyenesen kerülhet át az önkormányzatoktól a magyar államhoz.
Több mint tíz év után ismét tulajdonossá válhat az állam a Balatoni Hajózási Zrt-ben azzal, hogy 1,4 milliárd forint érékű részvény kerül a tulajdonába.Ez az összeg pontosan megegyezik annak a tőkejuttatásnak a mértékével, amit január 31-ig kellett volna a Bahartban tulajdonos tóparti önkormányzatoknak végrehajtaniuk a cégben. A tőkejuttatás elengedéséért cserébe tehát az állam tulajdonjogot szerzett, a tulajdonosi jogokat a Magyar Turisztikai Ügynökség gyakorolhatja. Az érintett településekkel a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő kezd egyeztetni. A kormányhatározat arra is kitér, hogy az állami szerepvállalással hatékonyabban valósulhatnak meg olyan korszerűsítések, mint a hajóflotta vagy a strandok és kikötők karbantartása.
A Balatoni Hajózási Zrt. részvénycsomagja korábban két részletben került a tóparti, kikötővel rendelkező önkormányzatok tulajdonába. Huszonkét települési önkormányzat első körben 51 százalékban vált a társaság tulajdonosává, majd 2008 májusában a kisebbségi részvénypakett is hozzájuk került azzal a feltétellel, hogy a tulajdonosoknak összesen mintegy 2 milliárd forintos tőkeemelést kell végrehajtaniuk a cégben.
Az első részlet, nagyjából 576 millió forint befizetése még 2008-ban esedékessé vált, míg a következő körben az önkormányzatoknak – az eredeti kitétel szerint 4 éven belül, azaz 2012. október 31-ig – tulajdoni hányaduk arányában mintegy 1,4 milliárd forinttal kellett volna tőkét emelniük a Bahartban. A tulajdonosok kérésére a tőkeinjekció befizetését előbb 5 évvel halasztották el, majd többszöri módosítás után, legutóbb egy évvel ezelőtt, 2019. január 31-ig kaptak haladékot.
A hajózási részvények részben emiatt, többször cseréltek a gazdát. Siófok vásárolta a legtöbb részvényt, így a város eredetileg 20 százalékos tulajdoni hányada mostanra nagyjából 44 százalékot tesz ki.
Korszerűsítés előtt a szolgáltatások
Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója korábban többször is beszélt arról, hogy a három évvel ezelőtt elfogadott stratégia mentén jó ütemben halad a cég modernizációja. A Bahart flottája az elmúlt években új hajókkal bővült, épült vitorláskikötő, a társaság új ügyfélközpontot hozott létre, és rendre dőlnek meg az éves forgalmi rekordok is a személyhajózásban és a kompközlekedésben is. A vezérigazgató arra is rámutatott, hogy a további hatékony fejlődés az állami szerepvállalás nélkül szinte elképzelhetetlen.
Mióta az állami tulajdonszerzés bekerült a köztudatba, több elképzelésről is hallani lehetett a cég átalakítása kapcsán. Ilyen volt az is, hogy a turisztikai és a közlekedési ágat ketté kellene választani. Információink szerint a balatoni fejlesztési koncepcióval összhangban felmerült: gyors vízi taxikkal tennék hatékonyabbá a vízi közlekedést, hogy egyszerűbben és gyorsabban lehessen a Balaton egyik pontjáról a másikra eljutni, és ne csak este 11-ig.