2021.11.15. 11:30
A napi tesióra jóval strapabíróbbá tesz
Tíz évvel ezelőtt vezették be a mindennapos testnevelést az iskolákban. A tanárok és iskolaigazgatók szerint a gyerekek fejlődésének jót tett a rendszeres mozgás, sokan ezáltal találták meg hobbijukat.
Fotó: Lang Robert Kaposvar
– Mindannyian beláttuk tíz évvel ezelőtt, hogy a gyerekeknek szükségük lenne a napi mozgásra – kezdte Szabó Zoltánné Kudomrák Zsuzsanna, a kaposvári Kodály Zoltán Központi Általános Iskola főigazgatója. – Azonban ismertünk az iskolák infrastruktúráját és láttuk, hogy csak tornatermi körülmények között és az udvaron ezt nem lehet megvalósítani. Kaposvár szerencsés település, mert külső helyszíneket is be lehetett vonni a napi mozgásba, ezért a gyerekek a jég-, az asztalitenisz- és a tekecsarnokban is tudnak mozogni, de az uszoda is kiváló helyszín – mondta a főigazgató. Hozzátette, a napi mozgás miatt sokat javult a fiatalok állóképessége és a mozgás jó hatással van a tanulásra is.
Kertész Gabriella, a kaposvári Nagyboldogasszony Iskolaközpont testnevelőtanára úgy fogalmazott, a rendszeres mozgástól strapabíróbbak lettek a gyerekek, azonban nem mindegyik osztályban alkalmazná a napi testnevelést. – Azt gondolom, hogy általános iskola első és hatodik osztálya között heti öt órára volna szükség, afelett elég lenne a heti három óra is – mondta. – Az idősebb gyerekek már nehezebben akarnak átöltözni, szégyenlősek, leterheltek, középiskolában pedig inkább a tanulásra koncentrálnak. Nekik jobb lenne, ha szabadidejükben futnának vagy konditerembe mennének, mert az is hasznos – tette hozzá Kertész Gabriella. A testnevelő hangsúlyozta, a koronavírus-járvány nem volt jó hatással a gyerekekre, az elmúlt másfél évben sokan elhíztak.
Megtudtuk: az elmúlt egy évtizedben több tornaterem is megújult és bővült az eszközpark a szertárakban.
Változatossá tették a napi mozgást
Laczó Zita, a hetesi Somssich Imre Általános Iskola igazgatója megkeresésünkre elmondta, a mindennapos testnevelést úszással és tánccal is ki lehet váltani. A speciális mozgásformákat azért is vezették be, hogy változatosak legyenek a gyerekek napjai és ne ütközzenek a tanórák. Hetesen úgy alakították ki az órarendet, hogy a kötelező napi mozgás délután kettőig véget érjen. Erre a napközi és a délutáni szakkörök miatt volt szükség. Laczó Zita hozzátette, a gyakori mozgástól látható módon is fejlődnek a fiatalok, az viszont nehézség, hogy kevés a testnevelő tanár. A hetedik és nyolcadik osztályosoknak például egy testnevelés műveltségi területtel rendelkező alsós tanító tartja a foglalkozásokat.
Napok alatt észrevették a tehetségeket
Vidéken nem egyszerű megoldani, hogy egyszerre több osztály használja a tornatermet. Van olyan falu, ahol nincs is, néhány helyen pedig kicsi ahhoz, hogy sok gyereket fogadjon be. Muskó Zoltán András, a szőlősgyöröki Dél-Balatoni Gárdonyi Géza Evangélikus Általános Iskola testnevelőtanára elmondta, a tornaterem 88 négyzetméteres, ezért legtöbbször csak a nagy hidegben használják, máskor az udvaron mozognak a gyerekek. Hozzátette, a fiataloknak egyértelműen jót tett a rendszeres testmozgás és gyorsan látni lehetett, hogy ki melyik sportágban a legügyesebb. Muskó Zoltán András kiemelte, tapasztalatai szerint a gyerekek nemcsak az órákon, hanem szabadidejükben is sokat mozognak.
Fotó: Lang Róbert