Mentális probléma

2024.06.07. 13:55

Világméretű kísérletezésbe kezdtek a gyerekek agyával

Ma már a gyerekek 5,3 órát, a kamaszok pedig több mint 8,5 órát töltenek szórakoztató képernyőhasználattal, ami kedvezőtlenül hat az agyműködésük fejlődésére. Elsőre meghökkentően hangzik, de nem túlzás azt állítani, hogy világméretű emberkísérlet zajlik napjainkban.

Kovács Gábor László

A nyolcéves korosztály 31 százalékának van önálló okostelefonja, és a tízévesek 80 százaléka hozzáfér pornográf tartalmakhoz, miközben azok a gyerekek és kamaszok, akik napi 3 órát töltenek a közösségi médiával, kétszer nagyobb számban tapasztalhatnak mentális problémákat, főként depressziót. Mindezt Pöltl Ákos, Mathias Corvinus Collegium (MCC) ifjúságkutató szakértője előadásán hallhatta a közönség az MCC kaposvári intézetében. 


– Gazdasági manipulációs mechanizmusokkal a nagy tech-cégek olyan alkalmazásokat fejlesztenek, melyek lényege, hogy minél több ideig benne tartsák a gyerekeket – mondta a családbiztonsági szakértő. – A profitmodelljük ugyanis úgy épül fel, hogy beszippantsák a gyerekeket. Azonban a képernyők előtt eltöltött túl sok idő káros hatással van a 18 év alattiak idegrendszeri fejlődésére. Az idegsejtek közötti kapcsolatok, a szinapszisok kevésbé épülnek ki, tehát átalakul az agy huzalozása. 
A kutatások szerint az okostelefonok többszörösére emelik a gyerekek dopaminszintjét, ami függőséghez vezet. A sport, a szabadban eltöltött idő, a személyes találkozások visszaszorulnak, holott az agy évmilliók óta ezeken át fejlődik. Helyette a gyerek 6–8 óra közösségimédia-használatot kap, ami mellett minden más tevékenység unalmas. 


Jonathan Haidt, a New York-i Egyetem szociálpszichológusa több megoldást javasol az egészséges gyerekkorért. A gyerek 14 éves kor alatt ne kapjon okostelefont, ne legyen állandó internetkapcsolata, és 16 éves kor alatt ne legyen közösségimédia-hozzáférése, mert nem észleli a manipulációkat és nincs védekezési mechanizmusa. Célszerű az okostelefonokat kitiltani az iskolákból, mert a figyelemelvonás miatt a pedagógus nem tud oktatni, a diák nem tud tanulni. A PISA-eredmények alapján folyamatosan csökken a gyerekek kompetenciája a 2010–2014 közötti időszak óta. 
 

A szülők is érzik, hogy gond van 


A szülők érzékelik, hogy a gyerekkel problémák vannak, ezért egyre több szülő keresi a megoldást arra, hogyan adhat helyes mértékű technológiát a gyereknek. Pöltl Ákos úgy értékelte, hogy a fejlesztő cégektől nem várható, hogy önszántukból lemondjanak a profitról, ezért a változást kizárólag alulról jövő kezdeményezésekkel lehet elérni. Nem könnyű, mert a szülők már a 3–5 éves gyermekek kezébe nyomják az okostelefont, hogy hisztizésnél lenyugtassák őket, és így a gyerek azt tanulja meg, hogy stresszhelyzetben a telefon a megoldás. Haidt szerint a szülők a fizikai életben túlvédik, a digitális térben viszont nem védik meg a gyerekeket, ezért több önállóságot és szabadidőt kellene adni a gyerekeknek, hogy megtanulják a veszélyeket. 
Fotó: Lang Róbert

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában