Kaposvár-Szigetvár

Tegnap, 6:50

Elkerülő elkerülő: még rajzolják a 67-es út lehetséges nyomvonalát

Már négyezer aláírás gyűlt össze annak érdekében, hogy a 67-es számú főút Kaposvárt Szigetvárral összekötő új, kétszer-kétsávos szakasza elkerülje a falvakat és a természeti értékeket. A tervező cég folyamatosan egyeztet az érintettekkel, több javaslatot is megvizsgálnak.

Koszorus Rita

Abban mindenki egyetért, hogy a Zselic értékeit meg kell őrizni a jövő generációk számára, abban azonban egyelőre nincs konszenzus, hogy ezt miként lehetne elérni úgy, hogy elkészüljön 2030-ig a 67-es számú főút Szigetvár és Kaposvár közti négysávos szakasza. 
A Zöld Vidék Természet-és Környezetvédelmi Egyesület aláírásgyűjtést kezdeményezett annak érdekében, hogy az út ne érintse a Tókaji parkerdőt és a bőszénfai szarvasfarmot. Ugyan a projekt még tervezési fázisban van, de a helyiek szeretnék még az építkezés megkezdése előtt kinyilvánítani a véleményüket. 

A folyamatos vonal az eredeti tervet mutatja, míg a pontozott az új javaslat nyomvonalát

– Megfogalmaztuk az indokainkat az Építési és Közlekedési Minisztérium felé, egészen biztosak vagyunk benne, hogy létezik olyan megoldás, amely elfogadható lesz mindenkinek és nem zavarja az itt élők nyugalmát – fogalmazott Kláb Tamásné Bauer Viktória, a  Zöld Vidék Természet-és Környezetvédelmi Egyesület elnöke, aki ugyan mindössze hat éve él a Zselicben, de úgy érzi páratlan természeti kincs, ami körbeveszi. 


Hozzátette: a környezetvédők és a lakosok nem szakértők, csak azt szeretnék, ha az útépítés nem járna pusztítással. 

 

– Szerintünk a gazdaság nem fejlődhet úgy, hogy környezetrombolással jár. Valószínűleg a túlélésünk múlik azon, hogy mennyi természetes környezet marad meg. Nem kívánunk vitatkozni arról, mi fontosabb, az út vagy hogy legyen elég oxigén, tette hozzá az egyesület elnöke. Kérdésünkre azt is elmondta: vannak ötleteik, ha megkeresés érkezik és ha tudnak kivel egyeztetni, meg is fogják ezeket osztani.
A közelmúltban Kaposszerdahelyen egyeztettek a tervező cég munkatársai az érintett települések vezetőivel és országgyűlési képviselőkkel. A megválasztott és regnáló polgármesterek elmondták észrevételeiket a tervezett nyomvonallal kapcsolatban. – Ígéretet tettek arra a cég vezetői, hogy lakossági egyeztetést is tartanak még ebben az évben, ahol a legvalószínűbb tervet mutatják be, tudtuk meg Prépost László, leköszönő kaposszerdahelyi polgármestertől. 

– Fontosnak tartjuk az új utat és a gazdasági fejlődést, amelyhez az kell, hogy szerteágazó és olyan út legyen, amelybe Kaposszerdahely is bekapcsolódik. De valami vonzóbb verziót szeretnénk, tette hozzá. 


A bőszénfaiak is aggódnak az út miatt, hiszen ha az a nyomvonal érvényesülne, ami most tervezettként nyilvánosságra került, az kettévágná a szarvasfarmot. 

 

– A falut nem érintené, de a Bőszénfai Szarvasfarm egy Európában is egyedülálló létesítmény, amelynek működése lehetetlenülne el, mondta Nyitrai István leköszönő polgármester, aki meg is fogalmazta javaslatát. Szerinte sokkal jobb lenne, ha keleti irányban Gálosfa és Bőszénfa között futna az út. – Nem érintene lakott területet sem és kevesebb műtárgy beépítésével járna, jegyezte meg a polgármester. Mint azt elmondta: azon az egyeztetésen, ahol az egyetem, a vármegyei önkormányzat és a tervező cég képviselői is jelen voltak, ez a verzió tetszett minden félnek a legjobban. 
Megkerestük a Bőszénfai Szarvasfarm tulajdonosát, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemet is, hogy megtudjuk, mi az intézmény álláspontja. Ők azonban türelmet kértek, s arról tájékoztattak, hogy az intézmény vezetése jelenleg tájékozódik és egyeztetéseket folytat. 

Új nyomvonalat javasolnak a tervezett 67-es útnak. Fotó: Mócza Dániel

– Környezethasználati engedélyre van először szükség ahhoz, hogy folytatódhasson a tervezés, ezt kell megszereznie az Útiber Kft.-nek 2026-ig, mondta el kérdésünkre Szép Lajos, vármegyei főépítész. A nyomvonal tervezetek közül a nyugati kettesről folynak az egyeztetések, amelyen a legkevesebb problémát okozva futhatna az út. Ez alapján kell kidolgozniuk a valós nyomvonalat ahol ezt el lehet vezetni, a cég egyeztetést kezdeményezett a településekkel. A tervezők dolga, hogy a nyomvonal folyosón határozzon meg több lehetséges útvonalat és a szakminisztérium, valamint egy szakmai grémium fog döntést hozni, hogy melyik a legoptimálisabb, amit tovább dolgoznak, magyarázta a tervezés lépéseit Szép Lajos

 

Kiemelte: ez még nem építési engedély, nem építési terv, csak környezethasználati engedély. Egyes vélemények szerint az első kapavágás jó, ha 2030-ra megtörténhet. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában