Közélet

2009.08.07. 13:33

Hogyan veszítsünk el egy autót egy éjszaka alatt Siófokon?

Nem kell hozzá semmi, csak este kell partot irányozni a belvárosban autóval és várni, hogy egy fővárosi lendülethez szokott terepjárós ne vegye észre, amikor megállunk egy gyalogátkelőhely előtt. Vigyázz, veled is megtörténhet!

Vízisikló

Siófoki nyáron tapasztalható pocsék közlekedéséről regényeket lehetne írni. A szabadságra kiszabadult hétvégi sofőrök iszonyú türelmetlenül és figyelmetlenül tojnak a KRESZ szinte minden előírására. Az természetesen egyáltalán nem vigasztaló, hogy a forgalmas belvárosi kereszteződésekbe nem hogy lámpa, rendőr sem jut.

Ismerősömmel esett meg a nem kellemes baleset a múlt hét végén, és éppen most pénteken lett vége, meglehetősen szomorúan, ugyanis hat nap alatt elvesztette a családi autót.
Nem csinált semmi rosszat, csak megpróbált közlekedni Siófokon. A szomorú vasárnap tárgyiasult főhőse egy 17 esztendős francia dízeles, amelyik ugyan egyáltalán nem modern verdaként szolgált, de precíz motorja és hajószerű útfekvése, hatalmas csomagtere miatt kifejezetten társként viselkedett a négyfős család mindennapjaiban.

Éjfél körül indultak útnak a siófoki hajóállomáshoz, hogy kicsit kisétálják magukból a maguk mögött lévő szezonális hetet. A Mártírok útján, a vasúti átjárón túl egy népesebb mulatozó, gyalogos társaság igyekezett az út túloldalára, szabályosan. A közlekedési előírások követése hasonló jellegű embercsoportok esetén igen ritka a siófoki éjszakában. Barátunk engedékenyen – amolyan németes előzékenységet tanulva lefékezett a zebra előtt nagy biztonsággal, hiszen mögötte nem jött senki. A srácok át is értek, már lendítette is volna a másfél tonnás jószágot tovább a part felé, amikor hirtelen valahonnan, lehet, hogy egy párhuzamos világból egy bajor gyárból kikerülő terepjáró irgalmatlanul beléjük csattant. Természetesen fékezés nélkül.

Az első természetes reakció ilyenkor, a testi épség ellenőrzése után, hogy kipattanunk az autóból, és minimum kérdőre vonjuk a baleset okozóját. De ez jelen esetben totálisan felesleges lett volna. A szőke harmincas nőszemély mindent elismert, és nem győzött bocsánatot kérni, majd rövid telefonálgatás és beltéri matatás után önként, dalolva adta át a betétlapot. A sokmilliós terepjárónak kicsit megkarcolódott a vadrácsa, de a piaci értéken nagyjából 300 ezer forintot érő, jó, öreg dízelesnek bőven akadt gondja.

A másnapi ijedtséget a márkaszervizben csak fokozták a balatoni szerelők, amikor éles szemmel megállapították: bizony nagy a baj. Számla nélkül persze sokkal kisebb. Törött hátsó ajtó, leszakadt lökhárító, horpadt hátsó elem és eldeformált híd. Festés, fényezés, üvegezés. Ki lehet számolni...

A hölgy, illetve a terepjáró tulajdonosának (ezt a fene sem tudja eldönteni, de mivel rendőr nem érkezett a helyszínre, ezért már soha nem is fog kiderülni az igazság) biztosítója a gazdasági és a teljes totálkár között vacillált elsőre. Ez elég húzós lett volna, hiszen a francia járgány elég drágán került volna vissza a forgalomba. Itt meg kell jegyezni, hogy a 17 éves autónak gyakorlatilag semmi baja nem volt, egy kis olajfogyasztási étvágygyarapodáson túl.
Persze a szerelők azonnal mondták, hogy a hivataloson túl, van más lehetőség is, mert ismernek olyan műhelyt, ahol számla nélkül feléből meg lehetne úszni a 300 ezer forintos(!) javítást.

A tulajdonost, ismerősünket egy hétig ette a fene, hogy nincs már jó és megbízható autója, egy tízmilliós verda elintézte a család kocsiját, arról nem is beszélve, hogy közlekedési szokásaikat igen csak át kell alakítaniuk a jövőben.



A megoldást a kár okozójának biztosítója hozta. Eldöntötték ugyanis, hogy kérdés nélkül, és Magyarországon bevett biztosító genyázós szokások helyett nem szívóznak, utalnak, de nem annyit, amennyivel a hivatalos szerelési utat be lehetne járni. Igaz, legalább nem kell rá várni hónapokat, azonnal küldik a lét, és az ügyintézés bürokráciája nem hülyíti tovább főhősünket, aki elfogadta az ajánlatot. Persze nem döntött úgy, hogy tovább erősíti a siófoki feketegazdaságot és egyszerűen eladásra kínálta hőn szeretett autóját – már csak roncsként – alkatrésznek az interneten. Egy perc alatt el is kelt a sokat szolgált dízeles. Viszont barátunk most kereshet magának másik autót, s félő ilyen jót még egyszer, ilyen kevés pénzért nem fog találni.
Tanulság nincs. Ez szinte mindennapos eset lehetne Siófokon, ahogy a közlekedési morált elnéztük ezen a nyáron.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!