2 órája
Cukorgyár: begördültek az első cukorrépás vagonok
A hivatalos kemencebegyújtás után néhány nappal begördült az első cukorrépavonat a Magyar Cukor (MC) Zrt. kaposvári gyárába, s ezzel megkezdődött a 2024-es cukorrépakampány. A következő hónapokban több mint 150 ezer kilométert tesznek meg a cukorgyárig szerelvények.
A Rail Cargo Hungaria (RCH) a szükséges vasúti kocsi és vontatási kapacitás biztosításával felkészült a több mint négy hónapig tartó betakarítás fuvarozási feladataira, mely a tervek szerint január végéig tart – közölte az elmúlt hét végén a társaság. – Csaknem 40 feladási helyről – várhatóan 450 ezer tonna terményt továbbítanak a cukorgyárba. Az összes betakarított cukorrépa közel 50 százalékát fuvarozza az RCH vasúton, ezzel a tavalyihoz képest tovább csökken a közúti szállítási aránya, ami mérsékli a kamionos környezetszennyezést és a közutak leterheltségét.
Átlagosan egy cukorrépavonat 25-28 vasúti kocsiból áll és 1300 tonna terményt továbbít – tájékoztatott az RCH.
– A kampány tervezett 130-135 napja alatt a társaság szerelvényei több mint 150 ezer kilométert tesznek meg, s hetente átlagosan 24-25 cukorrépavonat közlekedik majd a magyar vasúti hálózaton.
Nehezíti a cukorgyári alapanyag szállítását a pályafelújítás
A vasúti infrastruktúrán zajló pályafelújítási munkák nehezítik a fuvarozást, különös tekintettel arra, hogy a terményt az ország egész területéről, nem ritkán akár 450 kilométeres távolságról kell Kaposvárra eljuttatni. Arra is felhívták a figyelmet, hogy a kampány lebonyolítása magas szintű logisztikai szervezettséget és együttműködést igényel az RCH és a gyár szakemberei között.
A gazdák a tavalyihoz hasonló termőterületen, 14 ezer hektáron vetettek cukorrépát a gyárnak. A június végéig tartó kedvező időjárás magas termésátlagot ígért, azonban a rendkívül aszályos nyár szinte minden növény hozamát jelentős mértékben csökkentette. Így a cukorrépáét is, melyből becslések szerint átlag 56-60 tonna termett hektáronként. A termény cukortartalma várhatóan átlagos lesz Somogyban.