SONLINE
Somogy vármegyei hírportál
A jegyvizsgáló ellenőrök hangnemét kifogásolta egy kaposvári nagymama, aki mostanában sokat hallott a gyermekvédelemről, ezért is ütközött meg azon, ami velük történt meg egy helyi járatú kaposvári autóbuszon. Az esetet megosztotta szerkesztőségünkkel. Az a véleménye, hogy az ellenőrök ne durván, hanem illemtudóan kérdezzék meg a gyerekektől, hogy kivel utaznak, szép szóval kérjék, hogy mutassák a jegyüket, és egy felmerülő problémát se modortalanul kezeljenek.
A 12-es jelzésű autóbusz 7 óra 53 perckor haladt a Kisfaludy utcából a vasútállomás felé, aznap szombat volt, de munkanap, a közelgő augusztus 20-ai ünnep hosszú hétvégéje miatt. Két felnőtt és három gyerek volt a társaságban, együtt utazott a nagymama, a két unokája, az idős nő barátnője, és a gyerekek barátai. Közösen indultak a Balatonra, Fonyódra tartottak. Az OTP-nél szálltak fel az ellenőrök hárman a járatra.
A nagyobbik kislány nem tudta bemutatni a jegyét. A nagymama, a 69 éves Schmidt Józsefné szerint hibázott a buszsofőr is, mert csak a diákigazolványt kérte el, és a jegyet nem a gyerekektől, az idős nő pedig nem figyelt erre. Azt tudta, hogy az unokáinak szabadjegye van, mert az apjuk Volán-dolgozó, buszsofőr a távolsági járatokon. A kisebbik lánynál ott volt az ezt igazoló szabadjegy, a nagyobbiknál viszont nem. A nagymama elmondta az ellenőrnek, hogy mi a helyzet, ez azonban nem hatotta meg a jegyvizsgálót. Leszállította őket, és a 12 éves kislány kezébe nyomta a csekket azzal, hogy két nap alatt fizesse be a 12 ezer forint büntetést.
Schmidt Józsefné nem tartja megfelelő eljárásnak, hogy az ellenőr a viselkedésével megríkatta a kislányt, és emiatt lelki törést szenvedett a gyerek. Ha hibázott, akkor is emberséggel kell bánni vele, tette hozzá. Nem azt kéri, hogy dicsérje meg a gyereket, de ne tiporjon a lelkébe, hanem adjon lehetőséget a hiba javítására, fejtette ki az idős asszony, aki azt szeretné, ha meghallgatásra találnának a szavai.
Hozzászólt a Kaposvári Közlekedési Zrt. az autóbusz ellenőröket ért kritikához.
A munkatársaink, legyenek azok buszsofőrök vagy ellenőrök, nap mint nap elkötelezetten dolgoznak az utazóközösség kényelme és biztonsága érdekében. Minden helyzetben arra törekednek, hogy utasainkat a legmagasabb színvonalon szolgálják ki, és tiszteletteljesen kommunikáljanak velük. Büszkék vagyunk rá, hogy csapatunk tagjai felelősségteljesen és a legjobb tudásuk szerint végzik munkájukat, ami szintén alátámasztja, hogy a cikkben leírtak nem felelnek meg a valóságnak – állították.
Azóta az esettel kapcsolatban a Kaposvári Közlekedési Zrt. megküldte újabb észrevételeit a lapunknak. Eszerint a cikkben említett 7:53-as időpont helytelen; a valóságban a busz 7:33-kor közlekedett. Ezen kívül hangsúlyozták, hogy jegyellenőreik feladata az autóbuszjáratokon tartózkodó utasok utazási jogosultságának ellenőrzése, és az utazási feltételek betartása.
A konkrét eseményt illetően, 2024.08.03-án 07:28-kor Kaposvár Széchenyi tér megállóhelyen a 12-es járatot ellenőrizték, amikor két fiatal utas kizárólag diákigazolványt mutatott fel, mely nem elegendő az utazási jogosultság igazolásához. Megkérdezésükre, hogy rendelkeznek-e menetjeggyel vagy bérlettel, nemleges választ adtak. Fontos megjegyezni, hogy a társaság üzletszabályzata és az utazási feltételei alapján 6 éves kortól gyermekek már nem jogosultak ingyenes utazásra (https://www.kaposbusz.hu/uzletszabalyzat).
A jegyellenőr feladata, hogy az utazási feltételeknek nem eleget tevő utasokat pótdíjazza. Ez a folyamat az utazási feltételekben meghatározott módon történik, és az ellenőrnek nincs mérlegelési joga a pótdíj összegének megállapításánál. Az a megállapítást, hogy az ellenőr leszállította volna az utasokat, tévesnek tartják. Az utasok szerinte saját döntésük alapján szálltak le, mert siettek a vonatra, és nem az ellenőr utasítására, hiszen az ellenőrzés után még további megállókig utaztak.
A cikkben említett 12 000 forintos bírságot valótlannak tartják. Az elismervény hátoldalán részletes tájékoztatás található a pótdíj befizetésével kapcsolatban, melyről az ellenőrök szóban is tájékoztatták az utasokat. A pótdíj mértéke 2 munkanapon belüli befizetés esetén 8000 forint, és csak 8 napon belüli nemfizetés esetén emelkedik 12000 forintra. Ráadásul, az utasok később méltányosságot kértek a fizetési határidőre vonatkozóan, amelyet meg is kaptak.
Végül, a cikkben szerepel, hogy az ellenőrzés során egy kislány sírni kezdett. A Kaposvári Közlekedési Zrt. szerint az ellenőrzésen egyik gyermek sem mutatott ilyen jeleket, és amikor az érintett utasok még aznap este visszatértek a forgalmi irodához panaszt tenni, a gyermekeken akkor sem látszódtak lelki törés jelei.