TKP

2 órája

Elsők között lett referenciaintézmény a kaposvári óvoda

Referenciaintézmény lett a Tar Csatár Központi Óvoda Szentjakabi Tagóvodája a Tanulást Könnyítő Program alkalmazásának köszönhetően. Budapesten vették át a napokban az elismerő címet, amelyet ezentúl egy tábla hirdet majd az óvoda falán. Az intézmény pedagógusai közül Pataki Magdolna és Török Csabáné elsők között sajátították el a módszert, ők külön elismerést kaptak.

Andricz Gabriella

Hátrányos helyzetű szociális háttér, szerény körülmények, alacsonyan iskolázott, a társadalom perifériáin élő szülők. Ezek a kifejezések illenek leginkább a szentjakabi tagóvodába járó gyerekek életkörülményeire – tudtuk meg Török Csabánétól, az intézmény igazgatójától. A Tanulást Könnyítő Program (TKP) segítségével viszont az elmúlt évtized alatt megkönnyítették a gyermekeknek az óvoda és az iskola közötti átmenetet. 

– Kreditpontra volt szükségem, képzést kerestem. Az akkori óvodavezető hívta fel a figyelmemet a kaposvári Kárpáti Anikó által létrehozott Tanulást Könnyítő Programra. 2012-ben én voltam az első, aki elvégezte a kurzust – mondta Pataki Magdolna óvónő, Néhány évvel később kolléganője, Török Csabáné is elvégezte a tanfolyamot, majd az intézményben dolgozó többi óvodapedagógus is. 

– A módszert a gyermekekhez és a saját munkamódszereinkhez igazodva építettük be az óvodások hétköznapjaiba, ahogy az a legjobban célra vezető. Egyúttal a szakmai útkeresésben is megtaláltuk a helyünket – mondta Török Csabáné. A kezdetekben több pályázat is segítette őket a módszer kibontakoztatásában. A Teleprehabilitációs program, a TÁMOP, a Máltai- és az Ökumenikus Szeretetszolgálat is kapcsolódott a megvalósításhoz. – Heti egy alkalommal délutánonként komplex foglalkozáson vettek részt az iskolába készülő gyerekek. A nevelőmunkába is alkalmaztuk a módszer elemeit, a csoportok hétköznapi tevékenysége során – emlékezett vissza Pataki Magdolna

A Tanulást Könnyítő Program lényege, hogy a gyerekek élményszerűen tanuljanak az idegrendszerre ható, mozgásos és gondolkodtató feladatok segítségével. Ezáltal az ismeretszerzés könnyeddé válik. – Azok a nagycsoportosok, akik TKP-ra jártak, könnyebben veszik az akadályokat a tanulási folyamatokban. A gyerekek képességei úgy fejlődnek, hogy észre sem veszik. A módszer motiváló hatású, megszeretteti a tanulást, segíti a szövegértéshez szükséges első lépéseket, a logikai gondolkodást, ráadásul mozgással összekötött, ami életkori szükséglete az óvodásoknak.

 A TKP rendszeres kihívás a gyerekeknek, amelyet nekik is kell megoldaniuk, ám ehhez minden segítséget megadnak az óvónők az élményszerző tanulás érdekében. A foglalkozásokat beszélgetéssel kezdik, majd átmozgatják a gyerekeket, hogy levezessék a feszültséget, így könnyebben együttműködővé válnak. A mozgásos feladatoknak az idegrendszer érésében jelentős a szerepük. A gyerekek készségfejlődését és a pedagógusok fejlesztő munkáját rendszeresen mérések igazolják. A hosszú évek kitartó munkája az elmúlt héten elismerésben részesült. 

– Jelenleg nem kapunk visszajelzést az iskolákból, hogyan boldogulnak a programban részt vett gyerekek, de biztos vagyok abban, hogy megállják a helyüket. Ha a szociális körülményeik az átlagoshoz közelítenének, talán még szárnyalnának is a tanulásban ezek a gyerekek – mondta Török Csabáné. A szentjakabi tagóvoda vezetője szerint jó lenne, ha az iskolákban lenne folytatás. – Nagyon jó kezdeményezésnek tartom, hisz így nagyobb esélyük lesz a boldogulásra a későbbiek folyamán – tette hozzá. Szeretnének a továbbiakban a Csodapadlas Alapítvánnyal, es rajtuk keresztül az United Way-jel szorosabb együttműködést kialakítani. Az is a terveik között szerepel, hogy a szülőknek is tartanak egy bemutató foglalkozást, hogy bemutassák azt, hogyan készítik fel a gyerekeket az iskolára. Országosan négy intézmény kapott referenciaintézmény címet. Az elismerő címet először osztották ki Budapesten az United Way és a Csodapadlás Alapítvány közös rendezvényén, amelyen az olvasást népszerűsítették. 

A Szentjakabi Tagóvoda mellett Kaposvárról még a Gyakorló Általános Iskola, Gimnázium és Szakgimnázium vált TKP referenciaintézménnyé. Így a módszert mindegyik referenciaintézmény igyekszik a nevelés és oktatás minden területébe becsatolni. Korábban, a Pécsi Utcai Általános Iskolába is kijártak a Szentjakabi Tagóvoda óvodapedagógusai, ahol a TKP módszert folytatták. – Jelenleg nem kapunk visszajelzést az iskolákból, hogyan boldogulnak a programban részt vett gyerekek, de biztos vagyok abban, hogy megállják a helyüket. Ha a szociális körülményeik az átlagoshoz közelítenének, talán még szárnyalnának is a tanulásban ezek a gyerekek – mondta Török Csabáné. A Szentjakabi Tagóvoda vezetője szerint jó volna, ha az iskolákban lenne folytatás. Nagyon jó kezdeményezésnek tartom, hisz így nagyobb esélyük lesz a boldogulásra a későbbiek folyamán- tette hozzá. Szeretnének a továbbiakban a Csodapadlas Alapítvánnyal, es rajtuk keresztül az United Way-jel szorosabb együttműködést kialakítani. Az is a terveik között szerepel, hogy a szülőknek is tartanak egy bemutató foglalkozást, hogy bemutassák azt, hogyan készítik fel a gyerekeket az iskolára.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában