2009.04.16. 18:17
Járai: elkerülhetetlen az újabb IMF-csomag
Kiállt az azonnali adócsökkentés és az egykulcsos adórendszer mellett Járai Zsigmond volt jegybankelnök. Szerinte az IMF-csomag miatt nem ment még csődbe az ország, aminek megújítása elkerülhetetlen lesz 2010-ben.
Ma már egyetértés van, hogy nem csak pénzügyi és gazdasági, hanem társadalmi és politikai válság van – mondta Járai Zsigmond, a CIG Közép-európai Biztosító felügyelőbizottságának elnöke. Magyarországot csak az IMF segélye tartja fent, ha ez nem lett volna, akkor sokkal súlyosabb helyzettel szembesülnénk, de így most kisebbnek látszik a gond, mint a valóságban – fűzte hozzá. Ha ez a hitel elfogy, akkor a tavaly őszi helyzetben találjuk magunkat, mert azóta ugyanis semmi olyan nem történt, ami pozitív irányban változtatott volna ezen.
A válság okozói a volt jegybankelnök és pénzügyminiszter szerint a felelőtlen politikusok, a pénzéhes bankárok és a buta közgazdászok, akik belehajszolták a túlfogyasztásba a fogyasztókat, nem figyelmeztettek időben a rendszer veszélyeire. Úgy tűnik, még mindig nem értik a hazai pénzügyi szakemberek a helyzetet, és mára beszállt a jegybank is: túl magasan tartja a kamatokat, és nem segíti a hitelezés bővítését, pedig mára már nincs infláció, más célokért kell pillanatnyilag követni – fejtette ki a szakember. Kiszámítható, megbízható kormányzás kellene, mert az államapparátus szétesett, mindenki szűk csoportérdekekért küzd.
A gazdaság első számú hőmérője a gépkocsi-ipar, hazánkban pedig elsősorban a gépjármű-kereskedelem tölti be ezt a szerepet ‑ mondta Győző Gábor a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. Az idei évre minden piacon hatalmas visszaesést jeleznek előre a prognózisok mind a személy- mind a haszonjárművek terén, évek múlva is alig tud majd visszakapaszkodni a piac a 2008 előtti szintre. Az MGE a gazdasági válság hatásainak tompítására továbbra is kitart a roncsautóprogram ötlete mellett – fűzte hozzá az elnök. Az utóbbi tizenöt évből tizenegyben csökkent az USA autógyártása, Európában 2002 után mutat csökkenő trendet ugyanez. A kis-haszonjárműveknél még nagyobb a visszaesés, a következő években pedig meg sem fogjuk közelíteni a 2008 előtti szintet.
17 százalékos visszaesés volt az első negyedéves értékesítésben Európában, a legtöbb országban esett az eladott személyautók száma. Az MGE szerint idén majdnem felére esik vissza a hazai eladások száma. 2003-2004-ben 208 ezernél több autót értékesítette, amely felpumpált szám, a reális szám inkább 150-160 ezer között lenne, ennyit indokolna a gazdasági fejlettségünk. A kereskedelmi hálózat azonban túldimenzionált, 300 ezer jármű eladására lenne képes évente.