2013.09.11. 17:35
„Hír az, amit el akarnak titkolni, a többi reklám”
Keressük a közös pontokat a helyi és regionális sajtó valamint az önkormányzati szféra között – mondta tegnap a Magyar Önkormányzati Szövetség (MÖSZ) balatonlellei fórumán Gémesi György elnök, Gödöllő polgármestere.
Kenéz István, a házigazda város polgármestere köszöntőjét követően Tóth Károly, a Magyar Újságírók Szövetsége (MÚOSZ) elnöke azt állította, hogy Magyarországon a legnagyobb nyilvánosságot a helyi sajtó biztosítja. Kleer László elnökségi tag úgy tudja: hazánkban mintegy 2000 helyi lapot olvashat a lakosság. A két szakember a jelenlévő polgármestereket azzal kapcsolatban látta el tanácsokkal, hogyan készüljenek fel egy interjúra, figyelmeztette őket a buktatókra és jogaikra. Felmerült az a kérdés is: mennyire lehet független, objektív az önkormányzat által kiadott lap a polgármestertől. Többen is felvetették, hogy az internet kétélű „fegyver”: manapság a nyilvánosság szabadságának biztosítéka, de előfordul, hogy fizetett blogolók és kommentelők tisztes embereket és településvezetőket kezdenek ki, a legtöbbször következmények nélkül.
– Szemlélődő újságírónak tartom magam. Nem az események alakítójának, hanem krónikásnak. Nem az a dolgom, hogy kimondjak, hanem hogy kérdezzek – mondta a fórumon lapunk felelős szerkesztője, Czene Attila. – A legelső írásom még az 1990-es rendszerváltás előtt jelent meg, arról szólt, hogy a víz lefolyik, de a kövek megmaradnak. Ennek szellemében dolgozom ma is. A munka lényege átalakult, akkoriban az információk gyűjtése volt a legfontosabb, ma viszont az, hogy a ránk zúduló információözönt – amiben gyakran vannak álhírek, hazugságok is – rendszerezzük, s segítsük olvasóink tájékozódását, eligazodását. Czene Attila beszélt arról is, hogy a Somogyi Hírlapot még ma is több mint 108 ezren olvassák. A Sonline.hu egyedi látogatóinak száma naponta 20-30 ezer között van, az előző héten egy nap átlépte a 100 ezret is.
A napilap és a hírportál függetlenségét az biztosítja, hogy nyereséges vállalkozás. Annak ellenére, hogy sajnos nem piaci körülmények között működik, mert a pénzeket a politika eltéríti olyan baráti médiumokba, amelyek e pénzek nélkül életképtelenek lennének. A mi szerkesztőségünk a jobboldaltól balra, a baloldaltól pedig jobbra áll.
– Hír az, amit el akarnak titkolni, a többi reklám – tette hozzá Czene Attila. – Ettől függetlenül Somogy napilapja természetesen beszámol mindarról, amire a települések lakói büszkék lehetnek. A pályázatok elszámolásához szükséges cikkekért kérünk pénzt az önkormányzatoktól, a listaárunkhoz képest keveset, mert erre félre kell tenniük, bár gyakran másra költik.
A legértékesebbek számunkra az olvasóinktól kapott információk, amelyek SMS-ben, levélben vagy telefonon érkeznek. A legtöbb alkalommal nekik köszönhetően sikerül oknyomozó riportot írni.
Végül felelős szerkesztőnk felidézett egy történetet: – Nemrég egy barátom azt mondta: ki kéne választani egy értéket, s amentén szerkeszteni a lapot. Mondtam neki, hogy nekünk már rég van ilyen értékünk: Somogy.
Az előadások végeztével a polgármesterek kérdéseket tettek fel. Például: milyen esetben tilthatnak le már elkészült interjút? Kérés esetén az újságírónak kötelező-e előre elküldeni a kérdéseket? Jól teszi-e a polgármester, ha krízishelyzetben nem válaszol a neki feltett kérdésekre? A válaszok röviden: esete válogatja, nem, nem.