Hogyan kell értelmezni a gumiabroncsok jelöléseit?

A gumiabroncs szélessége

A gumiabroncs szélességét a legtöbb esetben milliméterben adják meg (a képen 205 milliméter). Az autógumik keresztmetszeti szélessége 125 millimétertől kb. 335 milliméterig terjed. A szélesség 10 milliméteres lépésekben növekszik. A gumiabroncs tényleges szélessége némileg eltérhet a névleges adatoktól. Természetesen ez függ annak a felninek a szélességétől is, amelyre a gumiabroncsot szerelik. A gumiabroncsok szabványosítása lehetővé teszi, hogy a legtöbb gumiabroncsot különböző szélességű felnikre szereljék. Előfordulhat azonban, hogy bizonyos járműveken csak bizonyos felnikkel kombinált gumiabroncsok engedélyezettek. A hóláncok használata szintén bizonyos abroncs-, és felni-szélességhez van kötve. Érdemes elolvasni a jármű kezelési útmutatójában található információkat.

A magasság-szélesség arány

Ez nem más, mint az oldalfal magasságának és szélességének aránya százalékban kifejezve. A mi esetünkben az 55 azt jelenti, hogy a gumiabroncs oldalfalának magassága a szélesség 55%-a. Az 50 azt jelentené, hogy az oldalfal magassága a gumiabroncs szélességének fele (és így tovább). A szakértők ezt per 50-es gumiabroncsnak is nevezik.

A gumiabroncs típusa

Az R az abroncs szerkezetére utal: radiál. Ez a ma használatos szabványos kialakítás: radiálisan elhelyezett vázszálak alkotják az abroncs tartóvázát. A korábban elterjedt, D-vel jelölt diagonál gumiabroncsok ma már inkább csak oldtimereken használatosak. Ha az R betű után egy F betű következik, akkor ez egy run-flat vagyis defekttűrő abroncs. Figyelem! Személygépkocsikra csak egyféle típusú gumiabroncsot szereljünk!

A felni átmérője

A betű utáni szám a felni átmérőjét jelöli. A felni átmérőjét azon az acélgyűrűn mérik, amelyen a gumiabroncs felfekszik a felnire. A méretet colban adják meg (egy col 2,54 centiméternek felel meg). A leggyakoribb méretek 10 és 22 col között mozognak (a képen 16).

Terhelési index

Más néven terhelési index vagy loadindex, rövidítése LI. A szám a gumiabroncs terhelhetőségét jelzi. Minden LI-értékhez a gumiabroncs egy adott terhelhetőségét rendelik hozzá 2,5 bar légnyomás mellett. A gumiabroncs nyomásának csökkenése, illetve csökkentése redukálja a gumiabroncs terhelhetőségét. A sebességindex mellett (lásd a következő pontot) a terhelhetőségi index is fontos adat, amely a gumiabroncsok maximális terhelhetőségét jelzi. Az index maga egy kódszám, amelyet egy táblázat segítségével rendelnek a kerék terheléséhez kilogrammban. A felszerelt gumiabroncsoknak meg kell felelniük legalább a jármű dokumentációjában megadott LI értéknek; persze ennél magasabb értékek is megengedettek. A gumiabroncsban lévő levegő viseli a terhelést, ezért az elégtelen abroncsnyomás veszélyes lehet. Legrosszabb esetben a gumiabroncs túlmelegedés és mechanikai túlterhelés miatt kiszakad. Ha a gumiabroncsnyomás megfelelő, nemcsak biztonságosabban közlekedünk, hanem üzemanyagot is megtakaríthatunk.

XL

Egyes abroncsokon szerepel az XL jelzés is, amely az angol „Extra Load”, azaz extra terhelés rövidítése. Megerősített tartóvázra utal; az azonos méretű abroncsnál nagyobb terhelést is képes elviselni, szívesen alkalmazzák pl. SUV-ok esetében.

Sebességindex

Geschwindigkeitsindex/Speed-Index, német rövidítéssel GSY. A kód azt a maximális sebességet jelzi, amellyel az adott gumiabroncsokkal szerelt autók vezethetők. Példánkban a V a 240 km/h-t jelenti.

Forgásirány

A gumiabroncs oldalán „Rotation” felirat található a forgásirányt jelző nyíllal kombinálva, amelyet felszerelésekor be kell tartani. Egyes abroncsok oldalfalán Außenseite vagy Outside – vagyis „külső oldal” jelzés található. Ezeknek a gumiabroncsoknak a futófelületi mintázata aszimmetrikus. Ezt a gyártók tudatosan tervezték így, és akkor érhetjük el az optimális teljesítményt, ha betartjuk a felszerelésre vonatkozó előírást (is).

DOT-szám

Az abroncs oldalfaláról az is leolvasható, hogy mikor gyártották a gumiabroncsot: a teljes DOT-szám jellemzően három, egyenként négy karakterből álló blokkból áll, de előfordulhat 4, de akár 13 számjegyből álló DOT-kód is. A harmadik számblokk (gyakran ovális keretben) a gyártás dátumára vonatkozik. Az első két számjegy a gyártás hetét, az utolsó kettő a gyártás évét jelöli. Az 1024-es számsor jelentése: 2024. 10. hete. Arról, hogy még az öt éve gyártott abroncs is újnak számít, itt írtunk bővebben.

M+S abroncsok

Aki téli szettet vásárol, annak nemcsak a minőségre, az egyéni menettulajdonságokra és az árra kell figyelnie, hanem az úgynevezett „alpesi” szimbólumra is. A 2018. január 1-je óta gyártott valamennyi téli abroncson kötelező feltüntetni a háromágú hegyi piktogramot a hópehellyel a közepén. Európában országonként eltérő lehet a téli minősítésű (M+S és/vagy 3PMSF) gumikra vonatkozó szabályozás. Egyes országokban előírják a téli gumi kötelező használatát időszakosan vagy helyileg (az időjárás/útviszonyok függvényében). Az országok ezen felül saját hatáskörben dönthetnek a minimálisan elfogadott téli abroncs profilmélységről is. Németországban, ha az oldalfalon nincs alpesi szimbólum, hanem csak egy „M+S” jel, akkor 2024. október 1-től a gumiabroncs már nem minősül télinek. Franciaország egyes hegyvidéki területein ez a korlátozás idén november 1-től lép életbe azzal a kiegészítéssel, hogy az M+S jelölésű abroncsok használata továbbra is megengedett, de legalább két, a meghajtott kerekekre szerelhető hóláncot kell magunkkal vinnünk. Magyarországon csak a budapesti taxisokra vonatkozik téliabroncs kötelezettség: 2013. április 9-én fogadta el a Fővárosi Közgyűlés a taxisrendeletet, amelynek értelmében október 15. és március 15. között kötelező a gépjárműveken a téli gumiabroncs használata, még akkor is, ha ezt az időjárás egyáltalán nem indokolja. A téli, vagyis az alpesi piktogrammal ellátott és a négyévszakos abroncsok sajátossága, hogy sebességindexük a jármű tervezett maximális sebessége alatt marad.

 

Kopásjelző

Más néven Treadwear Indicator vagy TWI. A „TWI” betűk (vagy céglogó) kis betűkkel vannak domborítva a futófelület szélén hat helyen a gumiabroncs kerületén. A gumiabroncsot lehetőleg ne koptassuk a jogszabályban engedélyezett 1,6 milliméteres profilmélységig! Nyári abroncsok esetében 3, téli abroncsoknál minimum 4 mm az ajánlott profilmélység.

Tubeless

A személygépkocsi gumiabroncsok jellemzően „tömlő nélküli” vagyis tubeless típusúak. A belső tömlő behúzása nemcsak szükségtelen, hanem - néhány kivételtől eltekintve - nem is megengedett. Defekt vagy egyéb nyomásvesztés esetén a belső behelyezése csak rövid távú sürgősségi intézkedés lehet, de legtöbbször egyáltalán nem is lehetséges.

Run-flat vagy defekttűrő abroncsok

Ezek a gumiabroncsok többnyire megerősített oldalfalakkal rendelkeznek, amelyek alacsony nyomás mellett is megtartják a járművet. (A sebességet és a vezetési stílust a vészhelyzethez kell igazítani.) Németországban várhatóan a következő években az RF jelöléssel ellátott gumiabroncs-méretek bekerülnek azon autók forgalmi engedélyébe, amelyek alapfelszereltségként vagy opcionálisan defekttűrő abroncsokkal vannak felszerelve. A járműgyártók és a Német Autóklub, az ADAC már most is azt javasolja, hogy azokra a járművekre, amelyeket eleve így terveztek, csak RF gumiabroncsokat szereljünk fel, még akkor is, ha a forgalmi engedélyekben szabványos méretek szerepelnek. Ám a német jogszabályok itthon értelemszerűen nem érvényesek!!!

Gumiabroncsok vészhelyzeti kerekekhez

Egyes járművek nem teljes értékű pótkerekekkel vannak felszerelve, hanem úgynevezett mankókerekekkel. Defekt esetén ezeket fel lehet szerelni a hibás kerék helyére, például annak érdekében, hogy lassan (általában maximum 80 km/h-val) tovább tudjunk haladni a következő műhelyig. A vészkerekek és azok méretei többnyire nem szerepelnek a jármű okmányaiban, nem is használhatók rendszeresen és tartósan. A mankókerék abroncsmérete hasonló a szabványos gumikhoz, pl. T 155/70 R 17. A döntő különbség a nagy „T” betű, amely a gumiabroncs szélessége előtt jelenik meg. A T betű a csak ideiglenes használatot jelenti (temporary). Ha a jármű gyártója másként nem rendelkezik, a gumiabroncsokat 4,2 bar légnyomással kell feltölteni a fent meghatározott teherbírás eléréséhez. Ezért a vészhelyzeti gumiabroncs légnyomását rendszeresen kell ellenőrizni és beállítani.

Újrafutózott abroncsok

Az oldalfalon általában egy R betű található, ami a runderneuert, retread vagy retreaded rövidítése. Az újrafutózás dátuma ugyanúgy van megadva, mint az új gumiabroncsok gyártási dátuma. Csak olyan újrafutózott abroncsot vásároljunk, amelyen megtalálható az „E” jelölés.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában