Interjú Kis-Bankné Brudics Teréziával

2024.08.29. 11:30

A ceruza is szenved, ha kihegyezik, de végül sokkal hegyesebb lesz

Kis-Bankné Brudics Terézia 23. tanévét kezdi az ősszel a Nagyboldogasszony Iskolaközpontban, amely az első munkahelye. A tabi Zichy Mihály Művelődési Központban rendezett egyházmegyei pedagógusnapon Püspöki Elismerő Oklevelet vett át kiemelkedő oktató-nevelő munkájáért.

Lőrincz Sándor

Fotó: TIBOR KOVACS

– Miért ezt az intézményt választotta? Egyházi volta miatt lett vonzó? – kérdeztük a tanítónőt, aki hitoktatóként is jelen van az egyház életében. 
– Főiskolai gyakorlatomat ebben az intézményben végeztem. Már akkor éreztem, hogy ez az iskola más, közel áll az értékrendemhez és szívesen dolgoznék itt. Az isteni gondviselés vezetett ide, meghívott a gyermekek szolgálatára és evangelizálásra. 
– Hogy látja, az elmúlt évtizedekben sikerült gyökeret eresztenie az iskolának? Kialakultak tradíciók, s megnőtt az a többlet, amelyet egyházi szerepe miatt várnak el tőle a szülők? 
– Néhány éve jubileumi programsorozattal ünnepeltük a gimnázium alapításának 30. évfordulóját. 25 évvel ezelőtt indult útjára a Nagyboldogasszony Iskolaközpont általános iskolája a „Haza kis polgárainak” épületében. Az eltelt negyed évszázad, az elért eredmények, a kialakult közösség és a jelentkezők száma egyaránt mutatja az igényt arra a többletre, amit az iskola nyújthat. 
– A fizikai építkezés mellett a léleképítésre is kiemelt figyelmet kell fordítani. Ön nemcsak tanítóként, hanem hitoktatóként is végzi szolgálatát a diákok között. Mely területeken kedvezőbbek a tapasztalatai, hiszen a tanuló – mint mindenütt – „gyerekből” van, megpróbálja feszegetni a határokat, miközben a pedagógust is kóstolgatja. 
– Mindez hozzátartozik a pálya kihívásaihoz, de elfogadással, türelemmel, imával, jó példával lehet eredményt elérni. 
– Milyen családból érkezett? A hitélet gyermekkorában is meghatározó volt? 
– Hívő, katolikus családból származom. Rendszeresen jártunk szentmisére, szüleim katolikus szellemben neveltek nővéremmel együtt. Édesapám az egyházközség képviselő-testületének tagja volt, és a Kapos-hegyen található, donneri Szent Kereszt Felmagasztalása Plébániához tartozó, Szent Szűz tiszteletére szentelt kápolnát gondozta évtizedeken keresztül. A kápolnával szemben laktunk, nálunk volt a kulcsa. A kápolnák légköre a legtöbb emberben jó érzést kelt. Nem kell feltétlenül vallásosnak lenni ahhoz, hogy aki belép, megérezze a bennük rejlő isteni világot, nyugalmat, békét. Szerettem ott lenni, imádkozni. Hitoktatóként célom a gyerekeket közelebb vezetni Istenhez. Hiszem, hogy minden gyermek értékes és tehetséges valamiben. Fontosnak tartom, hogy a gyerekek szeressenek ebbe az iskolába járni, örömmel jöjjenek, kiegyensúlyozottá és önállóan gondolkodóvá váljanak. 
– Balás Béla emeritus főpásztor, illetve Varga László megyés püspök képviselte és képviseli a fenntartót, akik tisztában vannak azzal, hogy a keresztény értékrend követendő példa, de azt is tudják: kereszténynek nehezebb lenni, mint – mondjuk – vezető politikusnak. Ön milyen mankót próbál adni tanítványainak az élethez? 
– A keresztény értékrend és gondolkodásmód önmagában biztos támpont az életben. Tanítványaimnak útravalóként ezen túl Paulo Coelho A ceruza című meséjét szoktam ajándékba adni: „Neked írok most, kedves diákom. A szavaknál azonban fontosabb a ceruza, amivel írok. Szeretném, ha hasonlítanál rá életedben: Nagy dolgokat vihetsz véghez, de soha ne feledd, hogy van egy Kéz, amely vezeti a lépteidet. Ezt a kezet mi Istennek hívjuk, és mindig az Ő akarata felé fog téged vezetni. Néha egy kicsit abba kell hagynom az írást, hogy kihegyezzem a ceruzát. A ceruzának ez szenvedést okoz, de a végén hegyesebb lesz. Van olyan fájdalom, amit el kell tudnod viselni, mert jobb ember leszel tőle. A ceruza mindig hagyja, hogy kiradírozzuk azt, amit elrontott. Megérti, hogy ha kijavítunk valamit, amit rosszul csináltunk, az nem szükségszerűen rossz – épp ellenkezőleg: fontos, mert az igazság útján tart minket. A ceruzában nem a fája vagy a külső formája a lényeg, hanem a grafit, ami benne van. Ezért mindig törődj azzal, ami a bensődben történik! A ceruza mindig nyomot hagy maga után. Tudd meg, hogy az életben te is ugyanígy nyomot hagysz a tetteid után, és ennek tudatában cselekedj!” 
– Hogy véli: milyen a lelkülete a jelenlegi tantestületnek? 
– Legjellemzőbb alapértékeink a jóra való készség, az együttműködés, a nyitottság, az empátia és a elfogadás. 
– A szülők többsége tudatosan íratja gyermekét egyházi intézménybe, s ha gyermekük jár is misére, ők nem biztos, hogy fontosnak tekintik a hetedik nap megszentelését. Egy szülői lelkigyakorlat nem jelentene valami pluszt, megújulást? 
– Célravezetőnek tartom a nevelőmunka folyamatának résztvevőiként szülők és pedagógusok együttgondolkodását, a közösségépítés és együttműködés lehetséges színtereinek bővítését. Mindezek formáját és tartalmát többek között az aktuális igények és lehetőségek határozhatják meg. 
– Hogy telt a nyara? Sikerült feltöltenie „szeretettankját”? 
– Jót tett a pihenés, közös családi kirándulás, de televíziós műsor is segít a feltöltődésben. Augusztusban lelkigyakorlaton vettem részt, s sokszor hallgattam zenét, amelynek erejét a hitoktatásban, sőt a sakkoktatásában is rendszeresen használom. 

Hatott másokra 

Kis-Bankné Brudics Terézia szerint egy pedagógusi pályaívet még inkább értékessé tesz az eltelt idő, melynek során hosszú távú eredményeket is láthatunk. Különösen örült annak, hogy egykori tanítványából kolléga, hitoktató lett. Valamikori növendéke elárulta: nagy hatással voltak rá a hittanórái. 

Sikerélményt ad a sakktábla is 

Szeret sakkozni, és sakkszakkört is vezetnek férjével. – Férjem, Tamás gyerekkora óta versenyszerűen sakkozik. Andris fiunk és Anna lányunk átvették tőle a sakk szeretetét. Több alkalommal megyebajnokok lettek a diákolimpián korcsoportjukban, valamint országos versenyeken voltak eredményesek. Az iskolában is nagy az érdeklődés a sakk iránt. Szervezünk Tavaszi Sakk Kupát és városi, megyei, országos versenyeken is részt veszünk. Idén két tanulóval jutottunk be a budapesti Országos Sakkolimpiára egyéni amatőr és értékszámos kategóriákban. Egy alsó tagozatos csapattal pedig a szombathelyi Országos Sakkolimpián képviseltük iskolánkat. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a sonline.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában